POST model (inclusief werkblad)

Hoe maak je een idee concreet? In technologie gebruiken we bij Van Ons sinds 2010 het POST-model. Antwoorden op vier heldere vragen resulteren in output die ongelooflijk veel richting en handvatten geeft in je digitale activiteiten. 

Het POST model is even eenvoudig als handig. Antwoorden op vier simpele vragen geven je richting en handvatten voor al je digitale activiteiten.

  1. Voor wie wil je een rol spelen?
  2. Wat wil je bij deze mensen bereiken?
  3. Hoe ga je dat doen?
  4. Wat is daar voor nodig op gebied van techniek?

Het POST model werkblad zoals we dat bij Van Ons gebruiken kan je HIER downloaden!
Het POST model wordt beschreven in het boek Groundswell van Josh Bernoff en Charlene Li uit 2008, maar werd in 2007 al door Bernoff geopperd op de Forrester blog.

POST model P: People

Wat voor soort klanten en prospects heb je? Hoe gedragen zij zich online? Het kan zijn dat de doelgroep zich helemaal niet bevindt op de sociale netwerken die de organisatie voor ogen heeft. Misschien is het gros van deze doelgroep juist actief op review- of beoordelingssites, op niche-kanalen of in besloten groepen. De kans is aanwezig dat zij helemaal niet actief zijn op social media. Om de types in je doelgroep te bepalen is het Social Technographics Profile zeer geschikt.

POST model O: Objectives

Wat zijn je doelen? Ben je meer geïnteresseerd in het luisteren om zo inzichten op te doen? Of wil je je klanten activeren om meer naamsbekendheid te genereren? De auteurs noemen hier vijf focuspunten, te weten listening, talking, energizing, supporting en embracing.

POST model S: Strategy

Naast een helder klantbeeld en duidelijke doelen, moet een organisatie nadenken over de vraag hoe de klantrelatie veranderd kan worden door gebruik te maken van social media. Worden klanten als ambassadeur ingezet om een boodschap te verspreiden, worden ze gebruikt om een betere relatie met de topklanten te bewerkstelligen of is het mogelijk om alle klanten meer betrokken te laten raken bij het bedrijf of het merk? Misschien kunnen klanten wel ingezet worden om co-creatie of andere vormen van innovatie te bewerkstelligen. Door hier een keuze in te maken, weet de organisatie welke acties ondernomen moeten worden om dit te realiseren.

POST model T: Technologies

Het laatste element van het model bestaat uit de tools, technieken en social media netwerken die een organisatie wil en kan gebruiken en waarop het zich kan profileren. Met technieken worden bijvoorbeeld eigen wiki-platformen en blogs bedoeld. In de loop van de tijd (sinds de verschijning van het boek en het POST-model) zijn er vele technieken bijgekomen. Denk alleen al aan apps voor smartphones en zelfs Facebook.

Aan de slag: POST model werkblad downloaden of samen invullen?

Het POST model werkblad zoals we dat bij Van Ons gebruiken kan je HIER downloaden!
Samen het POST model invullen? Ik doe dat regelmatig met marketeers, ondernemers en directies. Hieronder een impressie  van een POST sessie. Vul als je interesse hebt het formulier onder de video in!

“In Amsterdam tijdens een strategiesessie met Van Ons! Een meeting vol met nieuwe ideeën en inspiratie voor onze website. Beter kan niet!” – Team Proefdiervrij

https://www.instagram.com/p/BGQ_Qbliecw/

Het POST model samen invullen? 

[gravityform id=”3″ title=”false” description=”false” ajax=”true”]
Lees ook: De Marketing Funnel

Plaats een reactie