10 jaar ondernemen, dit heb ik geleerd!

Amsterdam, 27 oktober 2016 – het is precies 10 jaar geleden dat ik begon met ondernemen. Op 27 oktober 2006 stonden compagnon Robert van Eekhout en ik (20 en 18 destijds) verwaaid op de Piet Heinkade. Op zoek naar de ingang van de Kamer van Koophandel. Na een gesprekje met dienstdoende ambtenaar – gevolgd door aanmelden bij huisbank ABN AMRO – was Van-Ons.nl V.O.F. geboren. Vandaag – 10 jaar na dato – staat er een internetbureau met team van 15 specialisten en 371 klanten waar we samen stiekem ONGELOOFLIJK TROTS op zijn. 

Samen met compagnon Robert van Eekhout voor Van Ons HQ
Samen met compagnon
Robert van Eekhout voor
Van Ons HQ

Een mooi moment om te reflecteren en 10 geleerde lessen op een rij te zetten.

  1. Re-design je baan iedere drie jaar
  2. Accepteer niet dat ‘niet-leuke-dingen’ erbij horen
  3. Werk met mensen die al langer in je leven zijn
  4. The enemy is out there
  5. Omring je met mensen waarvan je kan leren
  6. Celebrate progress
  7. Pak je podium
  8. Zorg goed voor je mentale zelf: twee tips!
  9. Vakmanschap versus meesterschap
  10. Destroy to create / lower the cost of failure

Dit stuk is geen ode aan ondernemerschap an-sich; ondernemen is vooral leuk als het voelt als iets onvermijdelijks. Niet iedereen is ondernemer, gelukkig ook. En ondernemers zijn geen millimeter beter dan werknemers en andersom.

Enige belangrijke is dat je op je plek zit. Als ondernemer voel ik overigens wél de verantwoordelijk om de wereld voor ‘mijn’ werknemers en andere mensen om mij heen een fijne plek te maken, maar daarover straks meer.

Wil je gaan ondernemen? Laat je niet tegenhouden; nooit!

Hoe jonger, hoe beter. Hoe later je begint, hoe meer dingen je ervoor moet laten of op moet zeggen (bijvoorbeeld: je baan).

Twijfel je of ondernemen iets voor jou is? DON’T GO THERE. En wacht tot het voelt als iets onvermijdelijks óf sluit je aan bij een partij waar je een ondernemende rol kan spelen (dat is ook absoluut wat ik en mijn team pretenderen te zijn)!

Na tien jaar hier de tussenstand op papier!

10 lessen. Soms duur, echter meestal oneindig nuttige en onbetaalbare eye-openers!

Ready?

Veel plezier met lezen!

1. Re-design je baan iedere drie jaar

Geen baan blijft 10 jaar leuk. En ook niet 5 jaar. We ontwerpen continu oplossingen voor klanten. Als je niet je eigen functie blijft ontwerpen, dan kom je – net als bij welke baan dan ook – in een sleur terecht. Sleur die ik als ondernemer vervelend vind.

De mogelijkheid je functie continu te herontwerpen resulteert in enerzijds VRIJHEID, anderzijds in ULTIEME CONFRONTATIE. Namelijk deze: als je niet lekker in je vel zit, dan heb je het zélf verkloot. LOS HET OP!

Probeer een continu proces te maken van je vinger aan de pols houden. Zet bijvoorbeeld elke 2 maanden in je agenda de vraag: ‘Hoi! Vind je je werk nog leuk? Wat zou het (nóg) leuker maken?’.

Spreken in ArenA over iBeacons
Spreken in ArenA over iBeacons

Ik geloof echter dat je – ook in dienst – je functie kan – of MOET – herontwerpen om gelukkig te blijven. 70% van de Nederlanders is niet echt gelukkig op zijn werk, WOW. Vecht hiertegen.

Reden? Veel Nederlanders nemen pas ontslag als ze het ECHT zat zijn; escalatie is doorgaans nodig om vooruitgang te boeken.

Mijn les? Vrijheid werkt als je de verantwoordelijkheid neemt continu kritisch naar eigen rol te kijken. Jij op je plek, pas dan ben je in staat de voorwaarden voor anderen te scheppen. Continu zijn we binnen Van Ons bezig om een cultuur te scheppen waarin iedereen kan ondernemen!

2. Accepteer niet dat ‘niet-leuke-dingen’ erbij horen.

Het leven kent ‘niet-leuke-dingen’, eens. Stofzuigen is vervelend en je administratie doen vaak ook.

Het accepteren van niet-leuke-dingen is echter een sluipmoordenaar.
Acceptatie ervan resulteert al snel in een situatie waarin 140% van jouw tijd zich vult met dergelijke activiteiten.

“Gedoe is altijd persoonlijk.”
– Gauke Tijssen, Online Producer bij Van Ons

Als ondernemer stapelen klusjes als WC-papier halen, administratie, … en … zich op.

Natuurlijk zijn er onderdelen van je job die niet leuk zijn, maar zorg dat dat nooit dezelfde dingen zijn.

WC-papier halen? Is planbaar en bovendien kan je het laten bezorgen in grote hoeveelheden.
Administratie? Kan je vanaf een bepaalde omvang prima uitbesteden.

Bedenk hoe je het wilt hebben (de voorwaarden) en beslis wie je er verantwoordelijk voor kan maken (accountability)!

Een micro-voorbeeld: ik vind schoonmaken verschrikkelijk. Een schoonmaakster thuis is het mooiste dat je jezelf cadeau kan doen. Mijn stelling is dat dat geen luxe-product is, maar een vrijheid-product: voor 12 euro per uur koop je je eigen tijd terug. 

3. Werk met mensen die al langer in je leven zijn

Het Van Ons team is een sterke combi tussen mensen die ik al 5 tot 10 jaar ken en nieuwe mensen.

Meerdere mensen in het bedrijf die ik al jarenlang vertrouw maken dat ik niet alles tot in den treure controleer.

Wist je dat: onze accountant / boekhouder inmiddels getrouwd is met het buurmeisje met wie ik vroeger wilde trouwen ;-)?

Het is ook leuk: veel hires zijn mensen die al enkele jaren in mijn leven zijn; achteraf altijd logische stappen, maar op het moment dat het gebeurt verrast het mij vaak ook.

Tip? Hou stiekem een lijstje bij van alle mensen met wie je nog eens zou willen werken :-). Op het moment dat je een positie wilt vullen open je je spreadsheet; mogelijk staat er iemand tussen die te porren is!

Zo blijf je ook netjes uit de buurt van recruiters.

HOUD DIE ROLODEX UP-TO-DATE ;-).

Team Van Ons eind 2016. V.l.n.r. Sytze, Ghislaine, Tristan, Jarno, Gauke, Jeffrey, Robert, Merijn, Yvonne, Robbert, Jesse, Tim en Lisa. Niet op de foto: Donny, Daniël en Thibault.
Team Van Ons eind 2016. V.l.n.r. Sytze, Ghislaine, Tristan, Jarno, Gauke, Jeffrey, Robert, Merijn, Yvonne, Robbert, Jesse, Tim en Lisa. Niet op de foto: Donny, Daniël en Thibault.

4. The enemy is out there

Eerste keer gehoord van Vincent Gravesteyn in 2010, toen nog CEO bij The Valley waar ik destijds stage liep.

Redeneer vanuit eigen kracht. Energie die je aan intern gedoe verspilt kan je niet inzetten om buiten de deur voor elkaar te krijgen wat je wilt. Of het nu om sales, een project met gouden randje of iets anders gaat: zet al je energie in voor groei in plaats van politiek gedoe!

  1. Werk samen binnen je bedrijf
  2. Werk samen met je klant in plaats van tegenover elkaar
  3. Werk samen met concullega’s – maak samen de branche mooier (zie ook no. 9: “vakmanschap versus meesterschap”), speel je netwerk werk door als je er zelf geen tijd voor hebt!

Conclusie? Voorkom politiek. Alle energie die je niet negatief besteedt resulteert in groei. CHOOSE YOUR BATTLES; nooit intern!

The enemy is out there.

Voor mij werkt dit adagio als een speer!

5. Omring je met mensen waarvan je kan leren!

“Je raakt besmet met waarmee je opgaat.” wordt wel eens gezegd. Ik geloof dat wel. Omgaan met mensen die bereiken wat jij wilt bereiken – je door hen laten inspireren – is zó waardevol.

Schroom niet om iemand die bereikt heeft wat jij wilt bereiken om hulp of tips te vragen.

Vrijwel altijd staan ze daar voor open!

Concreet:

  1. Shout-out voor Brian Hirman, sinds 2013 betrokken bij Van Ons als adviseur en aandeelhouder;
  2. Sinds dit jaar zijn compagnon Robert en ik aangesloten bij Entrepreneurs Organisation‘s accelerator programma. Doel is om met ondernemers in een vergelijkbare bedrijfsfase te leren van elkaar;
  3. Klanten zoals Ted Nuyten (de meest autonome marketeer die ik ken), Marja Zuidgeest van Proefdiervrij (zó progressief);
  4. Bevriende ondernemers zoals Floris Venneman: zo mooi om sinds jaar en dag zijn ondernemersavonturen van dichtbij te mogen volgen;
  5. Nederlandse beste ZZP’er Jerry Helmers: zijn autonomie en doorzettingsvermogen zijn ongekend. Dat ‘ie daarnaast ook nog even de Nederlandse debatclub uit de grond stampte: fenomenaal;
  6. Buurvrouw, klankbord en journaliste Janneke Donkerlo;
  7. Vincent Smit, die als één van Nederlands eerste echte kenniswerkers mij inspireerde trainingen en workshops te geven;
  8. Bohemia Amsterdam’s Marco de Boer (zó oneindig oorspronkelijk), ik heb een aantal maanden een dag per week onder zijn vleugels geleerd strategie te schrijven. Leerling heeft de meester LANG niet overtroffen maar wat was dat inzichtvol; dank!
  9. Power-media-vrouw en leermeester in account-werk Kyra Roest;
  10. Last but not lease: LEES! Een perfecte manier om een kijkje in de keuken te krijgen bij de grootste ondernemingen / inspirators op deze planeet is het lezen van biografieën. Op willekeurige volgorde heb ik veel gehad aan die van:
    1. Andy Warhol‘s biografie door Victor Bokris – mijn lievelingsboek,
    2. Donald Trump (Art of the Deal!) – sórry, deze las ik vér voordat het omstreden was en stiekem sla ik ‘m nog regelmatig open. Eén van de eerste regels van het boek: ‘Deals are my form of art.’
    3. Steve Jobs’ – met centraal zijn reality distortion field (ontwerpen niet belemmerd door realiteitszin) en zijn inzicht dat de dingen om je heen bedacht en gemaakt zijn door mensen die ‘niet veel slimmer zijn dan ikzelf’ is inspirerend. Niet veel dingen in de wereld zijn écht heel moeilijk.
    4. Elon Musk (nu in bezig) – CEO van Tesla en Space X, oorspronkelijk mede-oprichter van PayPal.
    5. En even valsspelen als we toch in de literatuur-hoek zitten: Verne Harnish’ Rockefeller Habits & Scaling Up – niet biografisch, maar hij schrijft met stipt de beste groei-boeken voor bedrijven. Punt. Verne is tevens mede-oprichter van Entrepreneurs Organisation.

Take-out? Omring je met mensen waarvan je kan leren en wees brutaal: durf advies te vragen. Iemand leerde mij ooit de wet van Sinterklaas:

“Als je niet vraagt wat je wilt, dan krijg je wat anders”
– de wet van Sinterklaas

[bctt tweet=”‘Als je niet vraagt wat je wilt, dan krijg je wat anders’ – de wet van Sinterklaas” username=”delans”]

Durf aan de inspirerende mensen om je heen vragen te stellen. Als je dat niet durft dan is het even pijnlijk als geen inspirerende mensen om je heen verzamelen ;-).

Andy Warhol; overleden 1 jaar voordat ik ben geboren, maar dankzij zijn biografie en werk inspirator!
Andy Warhol; overleden 1 jaar voordat ik ben geboren, maar dankzij zijn biografie en werk inspirator!

6. Celebrate Progress

Vier alles. Echt alles.

Alle successen, hoe klein ook; intern, extern, sales, nieuwe opdracht, goed resultaat met een klant, versterking in het team, mooi resultaat, gehaalde deadlines, 25 jarig bestaan van het internet, whatever!

Vieren hoeft niet duur te zijn en zó’n viering werkt als een compliment en schouderklopje voor jezelf en je omgeving.

NIEMAND staat op het met idee dat hij of zij geen compliment wilt ontvangen!

Eén van mijn inspiratoren – Walt Disney – schreef over innovatie en verandering (misschien wel het meest bevreesde onderwerp ter wereld) dat zelfs dít gevierd moet worden:

“Celebrate progress, tomorrow is just a dream away.”
– Walt Disney

Eén mooie recente viering was die ter ere van 10 jaar Van Ons. We hebben oktober jl. een tripje naar Frankrijk gemaakt. Robert, ik, onze ouders en partners.

De les? BETREK mensen die je lief zijn. Binnen én buiten je organisatie!

7. Pak je podium

Spreken op LGBTech Amsterdam over de Gay Pride app voor 100 Amsterdamse tech-ondernemers!
Spreken op LGBTech Amsterdam
over de Gay Pride app voor 100
Amsterdamse tech-ondernemers!

Waarom betalen als je iets gratis kan krijgen? Liever aandacht verdienen dan kopen.

Verdiende aandacht is 10.000x effectiever dan gekochte aandacht. Een stukje bijdragen nadat je aandacht gekregen hebt is prima, maar andersom werkt niet of nauwelijks.

Zorg dat je werk maakt dat het bespreken waard is; dan komt de aandacht vanzelf.
Andersom is moeilijker.

Houd contacten met pers altijd warm: áls je iets te melden hebt is het fijn als je ROLODEX ** op orde is!

Inmiddels verschijnt ons werk regelmatig in magazines en andere on- en offline media (van vakblad tot Telegraaf). Eerste ‘echte’ publicatie is trouwens een interviewtje in een Elsevier special in 2011 geweest. Niet relevant maar voor mij belangrijk geweest om de kracht van media te leren snappen!

Eerste ‘echte’ publicatie: een interviewtje in de Elsevier Sigaren Special (2011). Niet per sé relevant maar belangrijk geweest om de kracht van media te leren kennen.

Kanttekening: tijden veranderen, inmiddels rook ik NIET meer. Een gezonde levensstijl maakt je energieker, en niet-rokers hebben de toekomst. Ik deed er een uitspraak over moeten mogen roken op de werkplek. Daar denk ik inmiddels anders over. Op een gezonde werkplek hoort roken niet thuis!

8. Zorg goed voor je mentale zelf: twee tips!

Ik ben niet zo’n sporter: ik snoep niet maar sport en eet weinig. Resultaat is evenwichtig. Geen atletisch lijf maar meer dan genoeg in vorm zónder fors uren te maken in de sportschool: daar ben ik tevreden over.

Mentaal sport ik wél.

Twee dingen die mij enorm helpen om orde te scheppen in mentale chaos:

  1. Ik schrijf regelmatig mijn hoofd leeg – ook wel journaling.
  2. Internet fasten – regelmatig periodes offline! Geen afleiding van telefoon en laptop, 100% focus op wat je wil (af)maken. Wat je in een paar uur gepland offline gedaan kan krijgen is FENOMENAAL.

Iets dieper erop in:

Methode No. I: Journaling

Ikzelf vind de methode die Richard Branson toepast – journaling – steengoed.

  1. pak papier en pen
  2. zet een wekker op 10 minuten
  3. beschrijf zo ruw mogelijk al je gedachten op – zónder na te denken bij wat je schrijft

Laptop en telefoon uit, pen, papier en schrijven maar, 10 minuten lang. Heerlijk om te ontdekken waarover je allemaal nadenkt. Voor mij dé tool om te ontdekken wat onbewust speelt!

Het proces is belangrijk. De output niet (die gooi ik direct na het schrijven weer weg). Leuke bijkomst is dat je de vaardigheid ‘schrijven met pen’ op orde houdt ;-).

Methode No. II: Internet fasten

Dat samengevoegd met Internet fasten: vaste tijd-frames waarin je wel of niet van internet gebruik mag maken van het internet.

Als organisatie moet je 24/7 bereikbaar zijn. Als persoon hoeft dat niet altijd. Dat ik niet altijd bereikbaar ben heeft te maken met dat ik met 100% focus oplossing wil bedenken. Intern én met en voor klant.

Internet fasten: je doet jezelf en de mensen met of voor wie je werkt te kort als je dit niet af en toe durft te doen.

https://www.instagram.com/p/BMzLwLkBhNi/?taken-by=delans

9. Vakmanschap versus meesterschap

Doe je je trucje goed of voeg je ook iets toe aan de industrie? Verwoording van deze komt trouwens bij Brian Hirman vandaan.

Het leuke bij Van Ons is dat we vaak aan ‘gekke’ opdrachten werken; een tool om langs de deuren te gaan voor politieke processen, een affiliate platform voor bitcoins, een service app voor casino’s.

Vaak buiten de gebaande paden.

Niet wachten tot je voor een pitch uitgenodigd doet maar samen met je potentiële klant het werk ‘creeëren’. Een actieve houding wordt beloond, al-tijd!

Daarnaast organiseren we verschillende keren per jaar meet-ups (doorgaans gratis evenementen) en spreken mijn compagnon Robert en ik samen meer dan 10 keer per jaar op evenementen om kennis te delen. Dit jaar onder andere diverse malen in België met als hoogtepunt WordCamp Antwerpen.

Zo proberen we substantieel bij te dragen aan het eco-systeem waar we onderdeel van uitmaken. En guess what: de dagen en weken na zo’n meet-up komen er altijd gekke, leuke, interessante opdrachten op je af.

Ga niet voor ‘gewoon je vak oké uitoefenen’ maar kijk waar je toe kan voegen aan eco-systemen waarvan je onderdeel bent. Elke investering die je doet komt op midden-lang termijn bij je terug, let maar op!

Voor mij waren activiteiten om meesterschap te bereiken de afgelopen twee jaar o.a.: 

  1. Vrijwillig Fondsenwerver (2015) en Chef Communicatie (2016) voor WordCamp Nederland (Nederlands grootste WordPress evenement)
  2. Van Ons is sponsor van de Nederlandse Debatclub – in kwetsbare setting met ~ 25 enthousiastelingen de debatsport oefenen heeft mij veel gebracht. Met trots maken we sinds 2015 het bestaan van de club mede-mogelijk door ons kantoor ter beschikking te stellen;
  3. Iedere maand enkele losse uurtjes advies aan lokale en nationale non-profits;
  4. Op de valreep in 2016: inschrijving voor Code-uur; Programmeerles op de Basisschool. Vrijwillig lesgeven over programmeren in het basis-onderwijs (eerste les doe ik deze maand of begin 2017).
  5. Toetreden tot het bestuur van IPAN als fondsenwerver o.l.v. Stef Heutink (in 2010 mijn stagebegeleider bij The Valley).
  6. Van Ons was sponsor van Amsterdam Gay Pride 2016: EuroPride. We maakten de site en ‘s werelds meest innovatieve Pride App so far, die we vervolgens met de organisatie samen in Montpellier promootte. Doel is samen de toekomst van Pride Apps te definiëren!
Organisatie WordCamp Nederland 2016. V.l.n.r. Taco, Wendy, Barry, Marcel, Remkus, Bas en Luc. Foto door Henk-Jan Winkeldermaat
Organisatie WordCamp Nederland 2016. V.l.n.r. Taco, Wendy, Barry, Marcel, Remkus, Bas en Luc. Foto door Henk-Jan Winkeldermaat

10. DESTROY TO CREATE – of liever: lower the cost of failure

Nieuwe ideeën. Daarvan heb je er als ondernemer per jaar minimaal 5.000.

Hoe ga je daar mee om? Hoe vind je de balans tussen optimisme en focus? Nou: dat is enorm moeilijk!

Bij Van Ons hebben we verschillende innovaties groots opgepakt (bijvoorbeeld de Top 2.000 case in 2014, Nederlands eerste interactieve case met iBeacons). Sommigen pakken perfect uit, andere leveren niets op. Gevaar is een jaar of langer doorgaan met iets dat eigenlijk geen goed idee is!

Het is heel moeilijk om ergens een stekker uit te trekken als je er niet van overtuigd bent dat het niet gaat werken.

Iets stopzetten gaat vaak gepaard met teleurstelling; in eerste instantie voor mensen met wie je daarin samenwerkt en niet in laatste instantie in jezelf: je hebt gefaald.

Dit hebben we op de harde manier geleerd: soms verlies je EUR 100.000+ door vast te blijven klampen aan een idee dat (nu of in de huidige context) niet werkt.

Ben je een held als je je vastbijt en ergens oneindig mee doorgaat of ben je juist een held als je tijdig de stekker eruit trekt?

Lessen op dit vlak:

  1. Er moet ruimte zijn voor falen; maar minimaliseer de kosten ervan;
  2. Destroy to create: het stopzetten van een project maakt ruimte;
  3. Investeer pas als je weet dat er markt voor is. Dat adviseren we klanten ook: toets eerst je idee voordat je metaforisch een cruiseschip bouwt zonder dat je weet wie erop zitten te wachten …
  4. elk idee kan je in het klein toetsen.

Het belangrijkste van dingen die mis gaan is het verankeren van opgedane kennis!

Aanpak 2017: Van Ons’ Innovation Cycle

Alle lessen van de afgelopen 10 jaar omtrent innoveren en nieuwe product-marktcombinaties geleerd hebben brengen we in actief in de praktijk! Zo gaan Robert en ik in 2017 structureel nieuwe product-markt-combinaties bedenken, prototype en toetsen; zelf én met klanten; elke maand één: dus minimaal 12 stuks!

Blijf innoveren. Je bedenkt niet ‘per ongeluk’ een goed idee; steengoede executie is de enige route naar succes.

Create to destroy: op tijd ergens de stekker uit trekken maakt dat je ruimte hebt voor nieuwe testen. Of – zoals Nicholas Taleb schreef in boek Antifragile:

“Experiment legitimeert falen!”
– Nicholas Taleb in boek Antifragile

[bctt tweet=”‘Experiment legitimeert falen!’ – @delans over 10 jaar ondernemen” via=”no”]

Het mooiste voorbeeld van SUCCESVOLLE INNOVATIE binnen Van Ons tot nu toe? Dat vind ik de Top 2.000 app in samenwerking met Beeld en Geluid!

Succesvolle innovatie bij Van Ons: de eerste interactieve iBeacon App van Nederland in samenwerking met Beeld en Geluid. Op de foto samen met Radha Pleijsant, marketeer bij Beeld en geluid en de app!
Succesvolle innovatie bij Van Ons: de eerste interactieve iBeacon App van Nederland in samenwerking met Beeld en Geluid. Op de foto samen met Radha Pleijsant, marketeer bij Beeld en geluid en de app!

BONUS: Ideeën zijn niks waard

Kracht zit altijd in uitvoering. Al-tijd.

Meer dan 500 keer zijn we de afgelopen 10 jaar benaderd met de vraag: ‘ik heb een goed idee, wil je erin investeren?’ of ‘ik wil je iets heel belangrijks laten zien, teken even een geheimhoudingsverklaring!’.

Het is 2016.

Ideeën zijn niet waardevol de online branche. Kracht zit in doen.

Maak iedereen om je heen – inclusief concullega’s – slimmer. Vertel anderen over je ideeën en sta open voor reacties. Dit is de ENIGE (en tevens GRATIS) manier om je IDEEËN BETER TE MAKEN!

10 fantastische jaren waarin werkweken van 80 uur * geen uitzonderingen geweest zijn; wauw wat mogen we aan mooie dingen werken.

Bij deze pak ik de kans om de 15 superhelden bij Van Ons, compagnon Robert van Eekhout en iedereen die mij  de afgelopen jaren gevraagd en ongevraagd advies heeft gegeven bedanken.

Ik heb de footer van mijn site maar aangepast: 2006 – 2026; ik teken bij voor minimaal 10 jaar!Bas van der Lans.

Tot zover een inkijkje in 10 jaar ervaring als ondernemer.
Een opsomming van gebeurtenissen en de – soms dure maar doorgaans onbetaalbare – lessen.

Wat je ook doet: maak er iets moois van!

CELEBRATE PROGRESS, tomorrow is just a dream away.

Bas van der Lans

P.S.: Werken bij Amsterdams leukste bureau? Dat kan!

* maar, toegegeven, heel soms ook 8 uur
** twee keer het woord rolodex in één artikel, ik word oud

https://www.instagram.com/p/BMEqeI_B9cs/

Plaats een reactie