Gebruik jij jouw WordPress Data al zoals Booking.com en LinkedIn? 5 Tactieken!

Hoe haal je meer verkeer en / of meer omzet vanuit je WordPress Data? Optimaliseer je WordPress sites en shops vanuit jouw WordPress data, automatisch! Ik classificeer mijzelf als nerd. Waarom? Omdat we automatiseren wat te automatiseren is (of te automatiseren lijkt ;-)). Zo ook: het optimaliseren van WordPress websites of WooCommerce shops op basis van Google Analytics data. Vijf praktische cases om WordPress Data te vertalen naar groei van jouw WordPress site of WooCommerce shop!

Oké, geen zorgen; ook als je (nog) geen WordPress of WooCommerce omgeving hebt kun je ze toepassen ;-). 

Google Analytics installeren is één. Er iets mee doen is twee. Veel site-eigenaren maken minimaal gebruik van de rapporten uit Google Analytics. Dit artikel werpt een geheel andere blik op de waardevolle dataset die jij opgebouwd hebt: gebruik de data uit Google Analytics om jouw WordPress sites of WooCommerce shops continu te optimaliseren voor gebruiker en zoekmachine; AUTOMATISCH.

Vaak gehoord:

Q: Data is toch ‘dat ding waar grote bedrijven geld mee verdienen’?
A: Nee hoor, niet bij onze klanten. Hier vijf praktische toepassingen voor jouw WordPress website of WooCommerce shop!

Laat je inspireren door deze 5 manieren om WordPress Data te vertalen naar groei!

Hier 5 tactieken om jouw data slim te gebruiken in WordPress:

  1. Trending Topics
  2. Updates met Statistieken sturen aan jouw Partners
  3. Artikelen en Categorieën Sorteren op basis van Populariteit
  4. Live Traffic
  5. Drafts klaarzetten met Lijstjes

Hier komen ze!

Gebruik de data uit Google Analytics om jouw WordPress sites of WooCommerce shops continu te optimaliseren voor gebruiker en zoekmachine; AUTOMATISCH.

Uitgever of webshop; heb je een platform met verkeer – zeg 10.000 of meer bezoeken per maand – dan is het interessant om één of meer van de volgende scenarios te onderzoeken!

Heb jij andere slimme WordPress Data toepassingen bedacht en toegepast? Laat ze achter via een comment!

WordPress Data #1: Trending Topics

De simpelste vorm van gebruik maken van data is een trending topics lijst. Welke artikelen zijn de afgelopen 24 uur het meeste bekeken?

Of je nu kiest voor alle berichten of alleen berichten uit een specifieke categorie (zoals in dit voorbeeld – alleen categorie lijstjes – op prachtig blog YourLittleBlackBook.me); een Trending Topics lijst zorgt voor social proof bínnen jouw website!

Trending Topics van categorie Lijstjes zoals op WordPress Blog YourLittleBlackBook.me
Trending Topics van categorie Lijstjes zoals op WordPress Blog YourLittleBlackBook.me

Handige tip: maak je content over anderen (bijvoorbeeld gast-bloggers)? Laat ze weten dat ze hoger in de trending lijst komen als ze meer verkeer naar hun eigen artikel sturen :-).

WordPress Data #2: Updates met Statistieken sturen aan jouw Partners

Bied jij partners een pagina op jouw website waarop zij zichzelf kunnen promoten? Denk aan sites zoals ArrangementenWeb.nl of De Telefoongids? Of een platform waarop verschillende schrijvers gastbloggen? Je kan deze personen periodiek op de hoogte houden van hoe hun pagina of content scoort.

Zeker als je premiums verkoopt (advertorials, banners of andere mogelijkheden om je pagina te promoten) kan het een prima idee zijn wekelijks een update van bezoek aan de pagina te sturen. In het geval van gastbloggen kan je de blogger uitnodigen nóg meer succesvolle content te schrijven (óf juist niet, als de content niet scoort ;-)).

Of het nu om bedrijfspagina’s, arrangementen of vacatures gaat: maak het resultaat inzichtelijk en stimuleer de plaatser er meer mee te doen.

LinkedIn doet dit goed in mijn ogen; Zo’n notificatie kan er als volgt uitzien:

Gebruik jij jouw WordPress Data zoals LinkedIn?
Gebruik jij jouw WordPress Data zoals LinkedIn?

“Bas, you’ve got 514 views on your top posts this week!” – LinkedIn

Commercieel gebruiken? Natuurlijk onderteken je vervolgens de notificaties die je verstuurt met “Meer bereiken met jouw notering op onze website? Deel je pagina regelmatig op sociale media of koop promotiepakket XYZ!”

Vergelijk het met het “omhoog bellen” zoals op Marktplaats mogelijk was; voor E1,30 staat jouw advertentie weer bovenaan in jouw categorie.

[bctt tweet=”Gebruik je WordPress Data zoals LinkedIn: ‘You’ve got 514 views on your top posts this week!'” username=”delans”]

WordPress Data #3: Artikelen en Categorieën sorteren op basis van Populariteit

Bas van der Lans met printplaat koe door Bob BronshoffPopulariteit van content kan je verpakken in trending topic lijstjes of verpakken in blogposts. Je kunt dit ook subtieler verweven, bijvoorbeeld in de sortering van elementen op je websites. De volgorde waarin je bedrijfspagina’s, vacatures of arrangementen toont.

Een praktisch voorbeeld is de categorieën van je webshop sorteren, en de producten vervolgens weer binnen de categorieën. Zo vervormt jouw website zich automatisch naar de website die consument én Google het liefst ziet en meeste waardeert.

Bij juiste implementatie is dit een vliegwiel voor extra verkeer én extra conversie op je website.

WordPress Data #4: Live Traffic

WordPress Data: Life Traffic Tracker op Business for Home
WordPress Data: Life Traffic Tracker op Business for Home.

“5 mensen kijken nu ook naar deze accomodatie!” – je kent de notificaties misschien wel van Booking.com. Ze creëren urgentie om NU te boeken. Ietwat agressief maar absoluut effectief (anders zou Booking ze niet meer gebruiken, ze zijn namelijk ook irritant).

Laatst bouwden we een veel sympathiekere tool op basis van dezelfde technologie voor klant Business for Home. Het is een site met enorme bezoekersaantallen uit alle hoeken van de wereld.

Dát wilde deze klant aantonen door live het verkeer inzichtelijk te maken. Hier het resultaat!

[bctt tweet=”Gebruik je WordPress Data zoals Booking.com: ‘5 andere bezoekers bekijken nu deze accommodatie!'” username=”delans”]

WordPress Data #5: Drafts klaarzetten met Lijstjes

Eenvoudig (doch tijdrovend) te creëren content die goed scoort zijn … lijstjes!

  • Optie 1 is zelf Google Analytics afstruinen en de lijstjes in elkaar zetten. Dit werk is echter gemakkelijk te automatiseren (en dat scheelt je met gemak een uur of twee werk per artikel);
  • … optie 2 is dus het klaar laten zetten van WordPress Drafts voor je lijstjes posts!

Daar kan je een stagiair mee aan de slag zetten maar die is hier na een paar weken écht op uitgekeken.

Met simpele vragen aan jouw Google Analytics base kan je WordPress Drafts klaar laten zetten:

  • Selecteer de 7 meest populaire WordPress posts van de afgelopen week / maand / 24 of 48 uur
  • Selecteer de 11 meest populaire WooCommerce producten van de afgelopen week / maand / 24 of 48 uur
  • Of spannender: Selecteer de 13 meest populaire WordPress posts uit categorie Modellen bezocht vanuit land Frankrijk de afgelopen week / maand / 24 of 48 uur.

Uitdaging aan jou om een redactionele formule te bedenken die spannend is voor de lezer en voor jou minimale arbeid kost!

Zorg wel dat je er zelf altijd een aansprekende headline boven zet; zo voelt het voor de lezer niet als een automatisch proces maar als een waardevolle toevoeging. Dit is ook de reden waarom ik je adviseer WordPress Drafts klaar te laten zetten in plaats van direct WordPress Posts te publiceren!

Tip: In plaats van lijstjes in een blogpost neerzetten kan je er natuurlijk ook voor kiezen maandelijks, wekelijks of dagelijks de populaire posts per e-mail sturen.

Zonde dus om een stagiair aan de slag te zetten om dit soort posts te schrijven ;-).
Over stages gesproken: Zoek je een WordPress stage in hartje Amsterdam? Check onze vacatures!

Gebruik jij jouw WordPress Data al zoals Booking.com?

Dit zijn slechts 5 toepassingen van WooCommerce en WordPress Data. Zo generiek mogelijk omdat ik wil dat jij ze kan toepassen op jouw situatie.

Een brainstorm over jouw specifieke situatie brengt jou (en mij) vast tot (nog) relevantere ideeën!

Of je nu uitgever of een webshop bent; als je een website hebt met verkeer – zeg 10.000 of meer bezoeken per maand – is het interessant om één of meer van bovenstaande scenarios te onderzoeken.

Aan de slag? Hit me!

Welkom in de wereld van WooCommerce & WordPress Data :-). 

Heb je zelf slimme toepassingen omtrent WordPress en Data bedacht of toegepast? Laat ze hieronder achter in een comment!

[bctt tweet=”5 manieren om vanuit je Google Analytics Data jouw WordPress of WooCommerce site te optimaliseren. AUTOMATISCH!” username=”delans”]

Samenwerken met Nederland’s beste WordPress team?

Ik en mijn team komen graag met je in contact!

[gravityform id=”3″ title=”false” description=”false”]

Plaats een reactie