`In een uitverkochte Jaarbeurs Utrecht vindt vandaag WordCamp Nederland plaats. Deze eerste dag van twee dagen vol inspiratie gaat over bouwen met WordPress. Deze LIVE BLOG post wordt een wrap-up van dag één!
Bekijk het hele programma voor vandaag en morgen hier!
Keynote #1: How to Write an awesome AND SEO-friendly blog – Marieke van de Rakt
Omdat vaak geschreven wordt voor zoekmachines in plaats van gebruikers is de reputatie van SEO slecht.
“Care about your reader!” – Marieke van de Rakt
Er is – helaas – nog steeds ruimte voor over-optimalisatie in de Nederlandse taal.
Google’s mission:
To organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
Content geoptimaliseerd voor Google is doorgaans niet de beste content voor de gebruiker.
Je wilt gebruikers die je posts lezen en terugkomen.
“Be the best result. Focus je op elk vlak van website optimalisatie om écht daadwerkelijk het beste resultaat te zijn.” – Marieke van de Rakt
Hoe maak je de beste content die gevonden wordt?
Start altijd met een keyword onderzoek – Ga in het hoofd van hen die jou moet vinden en onderzoek waarop ze zoeken. Tools die je kan gebruiken: Google Trends
#1: Write original content – wie wil je bereiken? Maak iets dat mensen wíllen lezen. Wat wil je dat mensen doen nadat ze je tekst gelezen hebben? “5 SEO copywriting mistakes you should avoid”
#2: Readable content – schrijf geen teksten met spelfouten.
- Duidelijke paragraaf-structuur
- Korte zinnen en paragrafen, max twintig woorden per zin.
- Gebruik transitie-woorden
#3: Findable content
Maximaliseer de vindbaarheid van je tekst. Dit is altijd de LAATSTE stap. Tweaken om te zorgen dat Google het kan vinden. Geen consessies doen aan de awesomeness van je post. Gebruik hiervoor de tips die je blogpost optimaliseren.
Kern-boodschap: schrijf en optimaliseer dus altijd in de volgorde:
- kwaliteits-content schrijven,
- deze leesbaar maken
- deze vindbaar maken zonder concessies op awesomeness te doen.
Keynote #2: The Future of WordPress.org is Now – Samuel Sidler & Remkus de Fries
Remkus interviewt Sam Sidler, de man achter de stille transformatie van WordPress.org en al haar onderdelen – denk bijvoorbeeld aan het Forum, de Codex, de nieuwe plugin en thema directory, maar ook hoe vertalingen nu werken – over wat er allemaal veranderd is en wat er nog staat aan te komen.
Eindelijk gaat WordPress.org beter worden, een professionaliseringsslag krijgen.
WordPress.org is de website van WordPress zelf. Deze site is sterk aan verandering onderhevig met als doel lokaal en handiger te zijn. Focus momenteel ligt op internationaliseren.
We doen er alles aan om alle andere talen zo snel mogelijk te ondersteunen:
“We want the experience to be the same for every locale!” – Samuel Sidler, Automattic
Een aantal take-outs in het kort:
- Alles moet zo forward compatible zijn als mogelijk.
- Plugin en theme directory worden steeds beter. Vooral op het gebied van support.
- Het blog en de showcase zijn als volgende aan de beurt.
- Meehelpen met het beter maken van de website WordPress.org? Check make.WordPress.org/meta.
- WordPress events krijgen vooralsnog geen grotere rol op WordPress.org.
- Voor developers: Binnenkort komt er ook ondersteuning voor GIT i.p.v. alleen SVN!
Ook de organisatie van @wordcampnl is lekker relaxed, toch knap bij zo’n event als #wcnl. Kom ook langs bij onze stand. #nomorewordstress pic.twitter.com/0u4rAeAFd9
— Savvii Managed Hosting (@SavviiHQ) October 15, 2016
Talk: The Open Source Agency and the Future of Work – Petya Raykovska
Petya werkt bij Human Made, een Open Source Agency. Ze vertelt over hoe je Open Source principes kan integreren in een agency.
Human Made maakt “Large scale WordPress websites” en is WordPress.com VIP partner agency.
26% van het web draait op WordPress. De Open Source kenmerken zijn niet alleen op software maar ook op bedrijfsvoering toe te passen.
Kenmerken van The Open Source Agency
- Je werkt met de mensen die WordPress het beste kennen
- Je werkt met de mensen die WordPress maken
- Met open source software deel je verantwoordelijkheid met iedereen die werkt aan de software.
- Kenmerk van open source projecten is dat iedereen altijd leert. Het is nooit af.
- The Right Motivation: onderdeel van iets groters willen zijn.
Human Made Handbook
Beste oplossingen voor processen publiceren ze binnenkort in het boek. Hou Human Made in de gaten voor het Handboek dat ze binnenkort publiceren!
Talk: No Plugins Required – Luc Princen
Een betoog om – op WordPress na – alles zelf te schrijven. De enige plugin die gebruikt wordt is die van Yoast. Andere mini-functionaliteiten, zoals Google Analytics, social buttons en dergelijke, daarvoor hoef je géén plugins te installeren.
Luc Princen over de voors en tegens van zelfschrijven en over de zelfgeschreven tool Cuisine waarmee in-house alle projecten custom gemaakt worden.
Voordeel van werken met een losse plugin voor alles
- It’s quick
- It’s ‘easy’
Nadelen van overal een losse plugin voor gebruiken
- Smelly code – opeenstapeling van veel verschillende code gaat uiteindelijk conflicteren
- Teveel ‘interface’ – elke plugin komt met één of meer setting pages
- Niet goed voor het ecosystem – wordt rommelig!
- Je leert er niets van – trail error in plaats van gedegen selectie
Waarom agencies graag met eigen frame-works werken:
- Maakt het makkelijk en snel om te ontwikkelen – bijvoorbeeld voor het opzetten van Custom Post Types en Taxonomies.
“The best way to contribute to the ecosystem is making the best WordPress websites possible!” – Luc Princen
Q: Wanneer gebruik je géén plugins?
Luc Princen: “Alles dat in de front-end terecht komt mag niet met een losse plugin toegevoegd worden maar bouwen we zelf!”
“Bouwen is leren!” – Luc Princen
De Cuisine toolset van Chef-du-Web is Open Source beschikbaar!
Talk: Learning Javascript – Tom Hermans
https://2016.netherlands.wordcamp.org/session/learning-javascript-deeply/
De kern volgens Tom Hermans?
“De WordPress REST API maakt WordPress – eindelijk – geschikt als tool om platforms op te bouwen.” – Tom Hermans
Slides vandaag online: volg @TomHermans!
Talk: Case-study Autotaalglas.nl
Taeke van WordPress-bureau Level-Level presenteerde de case study van klant Autotaalglas. Hierbij de slides!
Talk: The benefits of your own internal WordPress.org like repository – Björn Wijers
Bjorn Weijers was eerder verantwoordelijk voor het intranet van de belastingdienst. Nu werkt hij op een project waarin een platform met 3.500 crowdfund-campagnes omgezet zullen worden naar een WordPress-omgeving.
Het komt bij grote partijen regelmatig voor dat je geen toegang hebt tot zowel code als server. Of bijvoorbeeld de situatie waarin je geen toegang hebt tot de buitenwereld.
Björn deelt in zijn presentatie de best-practices qua workflow voor werken op omgevingen die afgesloten zijn van de buitenwereld maar wel up to date willen (en moeten) blijven.
Slides of contact opnemen met Björn? Bekijk zijn slides hier:
https://twitter.com/Bjorn_W/status/787295468539740160
Talk: REST API hacking – Jeroen van Dijk
Jeroen is spreker op onder andere de ZEND conferentie. Hier vertelt hij over waarom WordPress – eindelijk – geschikt is als front-end bij elke site die je maar kan bedenken!
“WordPress is geschikt voor elke front-end die je maar kan bedenken.” – Jeroen van Dijk
Aan de slag met WordPress als Interface voor welke front-end dan ook?
Check de toolset en documentatie op v2.wp-api.org!
—
WORK-IN-PROGRESS
Mini-recap WordCamp Nederland dag 2
- Human Made publiceert binnenkort het handbook voor Open Source Agencies
- WordPress is geschikter als Interface voor elke front-end door de volwassen V2 REST API
- Bureaus die frameworks Open Sourcen – zoals Cuisine van Chef-du-Web
WordPress is volwassen. Let’s spread the word!
“Welkom in de wereld waarin WordPress beter dan ooit een Enterprise oplossing kan zijn.” – Bas van der Lans
Ik kijk uit naar de presentaties morgen op WordCamp Nederland dag drie: Sell with WordPress!