Hoe Plan jij als Ondernemer jouw 2018? Ik – als Niet-Planner – heb hier jaren mee geworsteld, maar dankzij een paar handvatten is het me in 2017 voor het eerst gelukt een goede balans te vinden. In dit korte artikel deel ik de aanpak die voor mij werkt!
Mijn persoonlijke jaarplanning voor 2018 zit in elkaar. Een wonder voor iemand die plannen verschrikkelijk vindt. In 2016 las ik het boek ’18 minutes’ van consultant Peter Bregman. Hij inspireerde mij om in grote lijnen het jaar 2017 te plannen. Dit heb ik gedaan en mede daardoor is 2017 een heel fijn jaar geweest, met goede balans tussen (zonder schuldgevoel) rust nemen én keihard werken.
Stelling van Bregman: hoe minder je ad hoc doet, hoe beter. Er moet ruimte voor spontaniteit en snel schakelen, maar als je agenda zich vult met spoedjes – van brandje naar brandje rennen – dan krijg je strategisch gezien niks voor elkaar.
“Maar ik ben geen planner”, waarom dan toch je jaar plannen?
Het grote voordeel is: ik kan peilen of ik ‘op schema’ loop, of ik het goed doe.
Als ondernemer heb je immers ALTIJD wat te doen, of zoals Daft Punk zegt: our work is never over. Als ik het idee heb dat ik lekker bezig ben – stappen vooruit maak – dan gun ik het mezelf ook om mooie prestaties te vieren en voldoende rust te pakken, zonder schuldgevoel.
Als ondernemer heb je ALTIJD wat te doen. Als je weet dat je op schema loopt gun je jezelf af en toe rust.
Ik plan mijn jaar op basis van twee tools:
- Peter Bregman’s 18 minutes; 5 à 6 doelen per jaar, de helft privé, de andere helft zakelijk.
- Agile / scrum: per doel maak ik een backlog van projecten en taken, die ik kan doen om die doelen te behalen.
Voorbeeld: Offline leads genereren voor Van Ons
In de backlog:
- WordPress cases presenteren op WordCamp events (Europa, Antwerpen, lokale steden in Nederland),
- Spreken over Digitale Slagkracht op events bij hostingbedrijven en ondernemersclubs
- lijst met interessante hostingbedrijven maken en deze contacten
- presentatie voorbereiden
- elke maand 5 borrels bezoeken
- overzicht maken met relevante borrels
- per week één of twee borrels inplannen
- per borrel checken wie er zijn en bepalen wie sowieso te spreken
Die doelen kán je kwantificeren, maar dat hoeft niet per sé.
Ik doe het bij de zakelijke doelen wel.
Dat kan voor dit specifieke doel op de volgende manieren:
- bedrag X aan omzet via leads uit offline lead generatie (dit vind ik zelf te plat en niet motiverend)
- twee kwalitatieve leads per week uit offline activiteiten (now we’re talking, dit is spannend en leuk genoeg om elke week mijn best voor te doen)
Scrum / agile je maanden plannen in een spreadsheet?
Ja hoor, geen probleem. Elke maand begin ik in een Google Drive sheet met zeven kolommen:
- In de eerste vijf kolom een doel – met daaronder de overzichtelijke taken die je deze maand gaat doen
- In de zesde kolom 5% overig – hierin staan de zaken die niet bij je doelen aansluiten maar wel nodig zijn, probeer dit te beperken tot 5% van je tijd!
- In de zevende een kolom ‘reply’ – van wie wacht je nog op een antwoord? Zo hoef je niet
Idealiter vul je je agenda alleen – of ten minste voor 95% – met zaken die uit je eerste vijf kolommen komen. Dat zou betekenen dat je 95% van je tijd met zaken bezig bent die bijdragen aan wat je voor elkaar wilt krijgen en waar je voor staat. In mijn praktijk komt dat neer op iets minder dan 95%, maar dankzij deze planning kom ik een heel eind, op een fijne manier.
Minimaal 1.000 nieuw ideeën per jaar
Sowieso herkenbaar: dagelijks doe je als ondernemer nieuwe ideeën op die kunnen werken voor jouw business nu of in de toekomst.
Deze ideeën kan je nu toetsen aan je doelen per jaar, wat het makkelijk maakt om te beslissen of je er NU iets mee moet, later iets mee kan doen of misschien wel nooit.
Hou ze bij in een losse tab op je spreadsheet; zo gaan ze niet verloren. Passen ze direct bij een doel? Zet de in de backlog voor je doelstelling. Ga je NU met je nieuwe idee aan de slag (vaak is dit niet het beste idee: er moet dan iets anders voor wijken, waarvan je eerder besloten had dat het belangrijk genoeg was om in je agenda te komen).
Wat doe jij om op prettige wijze alles uit een jaar te halen? Deel jouw tips in een reactie!
Digitale Slagkracht
Heb je in 2018 het doel beter sales via digitale marketing en je website te doen? Volg de gratis 5-daagse video workshop Digitale Slagkracht Kick-start.
Rest mij om jou een geweldig 2018 te wensen, vol Digitale Slagkracht!
Of, zoals Mitchel van Duuren zou zeggen: ‘Niet aankloten maar knallen’