WordPress Webshop Cases met WooCommerce

Je kunt er niet meer omheen: met bijna 20 miljoen downloads en een marktaandeel van 39% is WooCommerce een meer dan serieuze speler in e-commerce-land. In 2010 schreef ik een eerste artikel over de WordPress-webshop, in 2012 updatete ik dit artikel met de plugin WooCommerce. Tot op de dag van vandaag genereert dit artikel ruim 200 lezers per dag. In 2016 is WooCommerce – sowieso qua aantal gebruikers – marktleider geworden in de e-commerce-markt. WooCommerce is here to stay; daarom hier een write-up inclusief praktijkcases WoodWatch, Crowdyhouse en Joolz over enterprise werken met WooCommerce.

In dit artikel laat ik je serieuze WooCommerce-cases zien en ook de vergelijking met Magento (1 en 2) breng ik in kaart; vragen hierover krijgen we bij Van Ons namelijk wekelijks. Wanneer gebruik je WooCommerce en wanneer absoluut niet? Hoe komt het dat WooCommerce Magento voorbij is gegaan? En welke afwegingen moet je maken bij het kiezen van webshopsoftware?

WooCommerce: feiten en cases op een rijtje

We hebben de vraag om een Magento-shop om te zetten naar een WooCommerce-shop in 2016 net zo vaak gehad als van WooCommerce naar Magento. Beide platforms hebben voor- en nadelen. En op beide platforms kun je zowel hele goede als hele slechte shops bouwen.

In 2015 was WooCommerce geen goede tool voor serieuze webshops. Maar inmiddels zijn WordPress-webshops met een omzet van meer dan € 1.000.000 geen unicum meer. We merken het ook aan de aanvragen en projecten bij Van Ons: WooCommerce wordt volwassen. Daarom vond ik het tijd om je een compleet en diepgravend artikel te bieden over het serieus toepassen van WooCommerce, de enterprise WordPress-webshop, met onder andere:

Met meer dan 2.500 woorden (leestijd ongeveer 15 minuten) is het even doorbijten maar met dit artikel heb je het meest complete Nederlandstalige stuk over WooCommerce in handen, van feiten tot cases, compleet met vergelijking met Magento. Het lezen van dit artikel lijkt me voor wie investeert in de ontwikkeling van een WooCommerce- of Magento-webshop, daarom een eerlijke tijdsinvestering.

WooCommerce: feiten en cases op een rijtje

Google Trends over WooCommerce versus Magento. Blauw Magento en rood WooCommerce.
Google Trends over WooCommerce versus Magento. Blauw Magento en rood WooCommerce.
  1. Januari 2013 vierde WooCommerce – 16 maanden na oprichting – haar eerste 500.000 downloads
  2. Op 6 augustus 2014 – overigens de verjaardag van Andy Warhol – bereikte WooCommerce haar viermiljoenste download
  3. In november 2014 vond de eerste WooConf plaats: een dedicated WooCommerce conferentie
  4. Op moment van schrijven gebruiken de meeste shops van de top 10.000 websites van de wereld Magento
  5. Op moment van schrijven gebruiken de meeste shops van de top 100.000 websites van de wereld WooCommerce
  6. Gebruik van WooCommerce neemt toe terwijl het relatieve marktaandeel van Magento per maand afneemt
  7. Sinds het begin zijn we vanuit Van Ons betrokken bij de WooCommerce meet-ups in Nederland
  8. In 2016 ontwikkelden we met PSP Mollie de WooCommerce Mollie Subscription plugin. Automatische incasso beschikbaar voor iedere serieuze e-commerce-ondernemer

Magento loopt as-we-speak een forse deuk op in marktaandeel door de overgang van Magento 1 naar Magento 2. Daarover later in dit artikel meer bij ‘WooCommerce versus Magento’. Mijn verwachting is dat Magento zich eind 2017, begin 2018 herpakt en dat Magento en WooCommerce tot 2020 ongeveer gelijk opgaan als marktleider op het gebied van open-source-platforms voor webshops.

WordPress webshop? Laat je inspireren door deze WooCommerce cases

WoodWatch WooCommerce Configurator
WoodWatch WooCommerce Configurator

Ik laat je drie Nederlandse cases zien die voorop lopen. Dat zijn niet de bekende consumer brands. Voor de verandering, en omdat ze simpelweg beter zijn, heb ik drie cases op een rij gezet die authentiek zijn, sympathiek én inspirerend. De ware pioniers op het gebied van WooCommerce.

De beslissing voor een platform voor je webshop maak jij als marketeer, investeerder of ondernemer niet zomaar. Daarom heb ik mijn best gedaan de cases binnenstebuiten te keren, op belangrijke details in te zoomen en de belangrijkste en meest leerzame aspecten voor je uit te kleden.

Ik laat je WoodWatchJoolz en CROWDYHOUSE zien. Alledrie actief in meer dan vijf landen, met een substantiële omzet en een dedicated e-commerce-team waarmee we de WooCommerce-oplossing hebben ontwikkeld.

Laat je inspireren!

WooCommerce Case I: WoodWatch – houten horloges

Houten horloges, WoodWatch staat voor vakmanschap. Bedreven in het maken van horloges en vakkundig in het bewerken van hout. Unieke houten horloges, één voor één uitzonderlijk. Dat uit zich in een WooCommerce case met – hoe kan het ook anders – prachtig beeldmateriaal.

De WoodWatch WooCommerce-case:

  1. Verschillende customer journeys gebaseerd op geslacht
  2. Let them speak – slimme inzet van ambassadeurs door integratie met Instagram
  3. Actief in verschillende landen en talen
  4. WoodWatch customizer: stel zelf jouw WoodWatch samen

Customer journeys gebaseerd op geslacht

Geen raketwetenschap maar wel de sleutel tot communicatie die nóg beter aansluit op de besteller. Want reasons to buy kunnen per geslacht flink verschillen.

Slimme inzet ambassadeurs door integratie met Instagram

Unboxing foto’s en andere relevante Instagram-afbeeldingen komen op verschillende plekken op de site terug. Een slimme WooCommerce-Instagram-integratie maakt dat op basis van #hashtags en @usernames. Op verschillende posities kunnen hand picked Instagram-afbeeldingen ingevoegd worden.

Ideaal voor social proof!

WoodWatch gebruikt WooCommerce Instagram integratie om ambassadeurs slim in te zetten op de site!
WoodWatch gebruikt WooCommerce Instagram integratie om ambassadeurs slim in te zetten op de site!

En als laatste de WoodWacht Customizer: stel zelf jouw horloge samen: diameter, hout en één of meer bandjes!

WoodWatch WooCommerce Customizer
WoodWatch WooCommerce Customizer

WooCommerce Case II: Joolz – kinderwagens

Blije developers en marketeers maken blije ouders. Blije ouders maken blije baby’s. Actief in meer dan 10 landen verovert Joolz in no-time de wereld met haar kinderwagens. Eerst alleen offline, maar inmiddels ook online niet meer weg te denken.

In 2014 raakten we betrokken bij development, destijds om wat brandjes te blussen:

Joost HarmsmaOnline Manager bij Joolz
Joost Harmsma,
Online Manager bij Joolz

“Inmiddels vormt een compleet team programmeurs de handen en voeten van Joolz’ e-commerce team en stijgt omzet – door nauwe samenwerking -maand op maand noemenswaardig!” – Joost Harmsma, Online Manager bij Joolz

Joolz is pionier op het gebied van maatwerk in WooCommerce. Neem bijvoorbeeld de configurator: ieder detail kan gecustomized worden. Meer dan 24.000 foto’s maken dat je iedere combinatie vanuit iedere hoek kunt bekijken.

Uitgebreide Joolz Configurator als maatwerk in de WordPress webshop met WooCommerce.
Uitgebreide Joolz Configurator als maatwerk in de WordPress webshop met WooCommerce.

Daarnaast kan zelfs de beugel worden voorzien van de naam van jouw baby. Input in het checkout-proces wordt real-time doorgestuurd naar de laserprinter in één van Joolz’ fabrieken in het land.

Een sfeerimpressie:

https://www.youtube.com/watch?v=E6VWSiA6Bmk

WooCommerce back-office-koppelingen

Joolz’ WooCommerce websites zijn gekoppeld aan verschillende back-office-systemen voor onder andere order handling stock management. Wat je van deze case kunt leren? Dat WooCommerce ultieme flexibiliteit en uitbreidbaarheid biedt.

Lees ook: WooCommerce in Amsterdam, 3 cases met geavanceerde oplossingen!

WooCommerce Case III: CrowdyHouse

CROWDYHOUSE is dé marktplaats voor makers:

Mark Studholme
Mark Studholme

“Het is bovenal een marktplaats waar professionele ontwerpers hun design of product direct kunnen verkopen. Ze openen een winkeltje waar ze hun eigen kunnen in de etalage zetten. Op basis daarvan doen gebruikers bestellingen en gaat de ontwerper aan de slag. Het principe van ‘jij wilt dit, dan maak ik het’ is een totaal andere benadering die ik ook wel ‘democratisch design’ noem. De klant bepaalt in plaats van de industrie. Het helpt grondstoffen te besparen.”
– Mark Studholme

De CROWDYHOUSE WooCommerce case

  • Duizenden aanbieders die zelf kunnen inloggen en eigen aanbod kunnen bewerken
  • Verschillende facturen worden aangemaakt, voor verkoop maar ook voor de fee aan CROWDYHOUSE.

Met duizenden aanbieders en meer dan vijfduizend producten de grootste WooCommerce Marketplace op het web.

Met duizenden aanbieders en meer dan vijfduizend producten de grootste WooCommerce-marktplaats. CROWDYHOUSE is gevestigd in Amsterdam en daarom een perfecte nummer drie in deze lijst van Nederlandse enterprise WooCommerce-cases.

[thrive_leads id=’2531′]

WooCommerce vergeleken met andere e-commerce-oplossingen

WooCommerce versus Shopify (of Lightspeed)

Met SaaS-oplossingen (ofwel: Software as a Service) kun je in no-time een recht-toe-recht-aan-shop neerzetten. Eentje die het gewoon doet. Shopify is de bekendste, Lightspeed (voorheen SEOshop) is een lokaal alternatief.

De SaaS webshops kun je niet uitbreiden door te programmeren maar door te werken met een theme (voor de vorm) en apps voor uitbreidingen zoals koppelingen. Ondanks dat er veel mogelijk is, staan veel van deze apps nog in de kinderschoenen. Werken ze niet 100% zoals wenselijk? Dan is de oplossing vaak niet dichtbij; je bent afhankelijk van de prioriteit die de ontwikkelaar eraan geeft.

Samenvattend:

  • Maatwerk nodig? You’re f*cked
  • Bij groeien in functionaliteit zit je vast
  • Omgekeerd is ook waar: als je veel verkopen moet doen die simpel zijn en je moet dit snel en foutloos voor elkaar krijgen, dan is Shopify prima. Je kunt er weinig aan stuk maken en hebt het in een paar dagen staan
  • Als je geen complexe producten voert en geen complexe configurators nodig hebt, dan kan een SaaS-oplossing prima zijn

Case SaaS-webshop met Shopify voor Nicky Romero

Briefing:

  • maak voor Nicky Romero (voor wie we ook de website bouwden) in twee weken (!) tijd een webshop die werkt,
  • high-traffic aankan (tienduizenden bezoekers per dag),
  • er goed uitziet en…
  • …multi-currency en 150+ countries compliant is.

Mission accomplished; Whoops, there it is:

Van Ons deed Shopify Development voor onder andere DJ Nicky Romero. High-traffic merchandise shop verkoopt in alle landen ter wereld.
Van Ons deed Shopify Development voor onder andere DJ Nicky Romero. High-traffic-merchandise-shop verkoopt in alle landen ter wereld.

“Kies altijd voor open-source als je jouw bezoekers innovatieve tools op maat wilt aanbieden!”

WooCommerce versus Magento

Leuk die vergelijking met Shopify of Lightspeed, maar ik kom voor het échte werk. Wat kun je zeggen over WooCommerce versus Magento?”

Ok, sorry, back to business: WooCommerce versus Magento.

Magento heeft het even moeilijk. Prachtige software met een meer dan serieus marktaandeel. Ook veel grotere cases (check op BuildWith de statistieken op 10k versus 100k: bij 10k is ze groter dan 100k, ofwel meer grote shops gebruiken Magento nog).

We hebben de vraag om een Magento-shop om te zetten naar een WooCommerce-shop in 2016 even vaak gehad als van WooCommerce naar Magento.

Beide platforms hebben voor- en nadelen. Feit blijft dat je op beide platforms goede (en slechte) webshops kunt bouwen.

Kies Magento wanneer je:

  • 10.000+ producten met vele filters hebt
  • Een recht-toe-recht-aan-shop neer wilt zetten
  • Met meerdere valuta’s moet kunnen werken
  • Vanuit één omgeving meer recht-toe-recht-aan-shops moet kunnen beheren

Kies WooCommerce wanneer je:

  • Volledige vrijheid in marketing wenst, zodat je volop kunt experimenteren
  • Een heldere contentstrategie hebt en deze naadloos op je e-commerce wilt aansluiten

Magento loopt as we-speak een forse deuk op in marktaandeel door de overgang van Magento 1 naar Magento 2. Voor starten met Magento 2 ben je net te vroeg, voor Magento 1 ben je veel te laat. Daarnaast zijn er geen goede tools om van Magento 1 naar Magento 2 over te stappen.

Mijn verwachting is dat Magento zich eind 2017, begin 2018 herpakt en dat Magento en WooCommerce tot 2020 samen ongeveer gelijk opgaan als marktleider op het gebied van open-source-platforms voor webshops.

Op korte termijn is mijn advies over Magento: wacht tot eind 2017 of begin 2018. Tenzij je aan het begin van de nieuwe versie wilt staan omdat je wilt experimenteren met de mogelijkheden. Magento 2 is nog met haar eerste stabiele versie bezig. Ontwikkelen met Magento 1 is geen optie; die versie wordt binnenkort niet meer ondersteund.

Conclusie: WooCommerce is een perfect startpunt voor maatwerk e-commerce oplossingen en favoriet bij contentmarketeers.

BONUS: abonnementen in WooCommerce, klaar voor Subscription Commerce (abonnementen en automatische incasso’s)

Samen met payment service provider Mollie ontwikkelt Van Ons sinds 2016 de module waarmee vanuit WooCommerce abonnementen via automatische incasso’s mogelijk zijn. In een handomdraai. Dit gaat het e-commerce-landschap veranderen.

Of je nu scheermesjes, maaltijdboxen, koptelefoons, dienstverlening of lease-auto’s verkoopt: het bouwblok voor automatische incasso’s maakt het mogelijk wat tot voor kort alleen voor de grootste spelers mogelijk was.

“Mollie heeft voor Van Ons gekozen als ontwikkelpartner vanwege het bewezen track record in WordPress-ontwikkeling, reputatie in de WordPress-community en ruime ervaring in koppelwerk. De plugin die we ontwikkelen zal naadloos aansluiten op WooCommerce Subscriptions en maakt het mogelijk om in een handomdraai recurring payments via automatische incasso en credit card te ontvangen.”
– Jelle Kaat, Product Manager Mollie

Lees alles over WooCommerce Subscriptions met automatische incasso via Mollie.

– HIEROVER LATER MEER –

Resumerend: wanneer kies je WooCommerce en wanneer absoluut niet?

Redactie, online marketing en maatwerk doe je als ontwikkelaar het liefst in WordPress met WooCommerce als e-commerce-toolset. Punt.

Marketeers en ondernemers kiezen WooCommerce om de redactionele gebruiksvriendelijkheid en de oneindige set aan tools voor marketing. Denk bijvoorbeeld aan de SEO-tools van Yoast de kans is 73% dat jij dankzij die tool deze pagina leest ;-).

WordPress – en daarmee WooCommerce – zijn ongeëvenaard in flexibiliteit voor jou als marketeer. En verder:

  • Maatwerk – zoals de configurators van WoodWatch en Joolz – is in zowel WooCommerce als Magento goed te doen
  • Met SaaS of closed source sta je altijd 1-0 achter bij innovatie of maatwerk; het bedenken van nieuwe oplossingen
  • Kies altijd voor open source als je jouw bezoekers innovatieve tools op maat wilt aanbieden

Een enterprise WordPress-webshop met WooCommerce – het proces

Met enterprise bedoel ik: bedrijfskritisch. Ofwel: als het goed gaat groei je tonnen of miljoenen in omzet per jaar. Als het niet goed gaat brengt het je business in gevaar. Jouw shop is de basis – of een belangrijke pijler – van je business. Elke minuut en bezoeker telt. Wij begrijpen dat. Dát zijn dan ook de cases die we het liefst aanpakken! 

En zoals ik eerder zei: Magento 2 of WooCommerce, ons is het om het even. Samen gaan we voor de beste oplossing. Die start bij een kop koffie en jouw wensen, niet bij wat wij aanbieden. Bij Van Ons geloven we in speels, snel en progressief in een omgeving met volwassen processen. We nemen verantwoordelijkheid en durven te innoveren. Helaas is dat een zeldzame combinatie, als je het onze klanten vraagt 😉

Bas van der LansMijn doel van dit artikel is geweest je het meest complete Nederlandstalige artikel te bieden dat een objectieve kijk biedt op WooCommerce versus Magento 2, en een iets subjectievere kijk op open source versus closed source en software as a service in e-commerce. Ik hoop dat dat is gelukt.

Ben jij serieus aan de slag met Magento of WooCommerce? Of wil je daar een start mee gaan maken? Ik maak graag kennis met je om samen te ontdekken wat jouw visie in combinatie met onze kennis jouw e-commerce-project kan opleveren. Stuur me gerust een berichtje!

Bas van der Lans

Plaats een reactie