Hoe WordProof 1 miljoen mensen bereikte met één persbericht

Nieuws verspreiden in de media, hoe pak je dat aan? WordProof heeft een miljoen gewonnen en mijn schatting is dat dat nieuws minstens een miljoen mensen bereikt. We stonden in het AD, waren op 538, Radio 2, BNR, Adformatie en op meer dan 50 andere websites. Hoe zorg je voor goede verspreiding van je nieuws? Die vraag heb ik vaak gekregen. Ik ben géén expert op dit gebied, maar met liefde deel ik mijn ervaring omdat ik weet dat deze vraag bij veel ondernemers speelt.

Onderaan dit artikel som ik tientallen grote en kleine publicaties op. Het bereik van minimaal 1 miljoen mensen is een bescheiden ‘educated guess’; een optelsom van de optredens op mainstream media en verspreiding in niche media / influencers.

Voorbereiding

  • We schreven zelf ons persbericht in het Nederlands en in het Engels, ongeveer 2 dagen werk. We hebben een PR-specialist ‘m laten redigeren;
  • Ons bericht had een aantal direct over te nemen quotes en een goede (kort & krachtig) tekst over je bedrijf;
  • Ons bericht had goeie persfoto’s, dit maakte het voor redacties zo makkelijk mogelijk om ons bericht te plaatsen.

Distributie

Hoe belangrijk je nieuws ook is, een goede coördinatie is vereist. Wij hebben drie dingen gedaan voor verspreiding:

  • Via de persservice van het ANP het persbericht uitgestuurd (dit kost ongeveer 500 euro), we hadden afgestemd met ANP dat dit om precies 12 uur in de middag gebeurde;
  • Een PR-specialist met een goed netwerk ingeschakeld, Remco Janssen van Proudly Represents heeft veel ervaring met NL / EU tech;
  • Een aantal influencers, zoals Ivan on Tech heb ik direct benaderd. Omdat ik ons zie als een beweging en niet een bedrijf, zijn er flink wat mensen die onderdeel zijn van het succes. Credits te geven (die ze verdienen!!) is leuk voor hen én vaak vinden ze het gaaf om het nieuws te delen!

Wat ik later leerde (te laat voor dit bericht) was het volgende: als je op specifieke titels geplaatst wilt worden (voor ons bijvoorbeeld op CoinDesk, de grootste naam in blockchain-land), pak het als volgt aan:

  • Zoek op de site naar blogs die lijken op het nieuws wat jij gaat delen
  • Kijk welke journalisten deze soortgelijke nieuwsberichten geschreven hebben
  • Voeg hen toe op LinkedIn en pitch in één zin je verhaal
  • Als je een connectie hebt, vraag of ze geïnteresseerd zijn je verhaal te delen

Ik ontdekte deze tactiek te laat voor verspreiding van dit persbericht (“oud nieuws” wordt niet vaak alsnog geplaatst), maar voor een volgend persbericht heb ik nu prima relaties gelegd. Nu jij dit weet: zorg dat je een paar dagen voor verspreiding banden hebt gelegd met de juiste schrijvers bij voor jou belangrijke niche-platforms!

Sneeuwbal-effect: De Ondernemer, AD, Radio 538 & Radio 2

Ons nieuws werd online direct goed opgepakt, maar in de fysieke kranten niet direct. Er ontstond echter een sneeuwbal-effect:

  • De Ondernemer was één van de partijen die het nieuwsbericht van ANP overnam;
  • Vervolgens plaatste AD het in haar fysieke krant “WordProof Wonderboy” ;
  • Een paar dagen daarna stond het op AD.nl, en vanaf toen ging het hard. Zowel Radio 538 als Radio 2 stuurde een paar uur na publicatie een interview verzoek.

Terugdenkend besef ik me hoe krachtig DeOndernemer als platform is. Mijn aanname is dat omdat ze onderdeel van DPG Media zijn, het nieuws zich verspreid naar in ons geval het AD. De plaatsing op De Ondernemer lijkt voor ons nieuws de springplank van online naar offline media geweest te zijn.

Resultaat en conclusie

Een goed persbericht is essentieel én de verspreiding ervan is minstens zo belangrijk. Heb je hier weinig ervaring mee? Schakel absoluut een PR-specialist in (in tech kan ik Remco Janssen van harte aanbevelen). Niet alleen de kennis maar juist ook het netwerk zijn waardevol in verspreiding. Netwerk vooraf met journalisten in jouw niche en onderschat De Ondernemer als onderdeel van DPG niet.  Ik hoop dat mijn ervaring je helpt in het verspreiden van jouw nieuws!


Alle Publicaties (work in progress)

Overheid

Mainstream media

Upcoming:

  • RTL Ondernemerslounge
  • BNR Zakendoen met pitch
  • Doorbraak.be

Blockchain media

Ivan on Tech (60K volgers, 300K subscribers op YouTube) is de grootste educator in de blockchain space, zijn dagelijkse ochtendshow wordt door tienduizenden mensen bekeken, WordProof is daar een aantal keer in genoemd:
https://youtu.be/xih7yJ8Drxw?t=288
32.000 views op deze video. Ivan heeft WordProof hierna in meerdere afleveringen genoemd.
Brendan is één van de founders van EOSIO, de software waarop WordProof initieel gebouwd is.

WordPress media

Wekelijkse Social show door één van de grootste WordPress hosters (WP Engine, 90.000 klanten)

Upcoming

  • PressThis Podcast
  • Matt Report Podcast

De bovenstaande verzameling van publicaties is slechts een selectie. Met Google news kan je er nog veel meer vinden.

Plaats een reactie