In het permanent veranderende digitale-media-landschap slaat één positie de brug tussen opdrachtgever en developers: de online producer. Maar wat doet hij of zij eigenlijk, een online producer? Tijd om m definitie uiteen te zetten!
“Waar een projectmanager verantwoordelijk is voor realisatie, zijn onze online producers ook verantwoordelijk voor inspiratie. Laat de klant zien wat mogelijk is!” – Bas van der Lans
Onze online producers – Jeffrey & Gauke – zijn de vleesgeworden meerwaarde van Van Ons. Bij ons praat je ALTIJD met iemand die verstand van zaken heeft. Jouw taal spreekt én de taal van de programmeur.
Samen met mijn compagnon Robert en onze online producers inspireren we opdrachtgever én vertalen we vervolgens klantwens naar een succesvol project. De producers zorgen dat projecten op de rit komen en blijven én zorgen voor continuïteit: ze blijven klanten inspireren met nieuwe mogelijkheden.
Kernwoorden die onze online producers beschrijven zijn:
- Realiseren
- Inspireren
Zorgen dat productie plaats kan vinden.
Bij Van Ons heeft een Online Producer twee taken:
- Zorgen dat productie plaatsvindt. De uitvoering van een project of specifieke werkzaamheden voor een klant – in goede banen lopen!
- Zorgen dat de klant geïnspireerd is meer te willen doen met de website(s), shop(s) en of apps(s). Samen zorgen we voor een backlog die gevuld is.
Dat is nogal wat: daarmee wordt de online producer verheven tot technische, commerciële en soms zelfs creatieve sparringspartner.
Theoretisch kan een backlog – de lijst van waaruit gewerkt wordt – oneindig zijn. Zolang commercieël verdedigbaar en verkoopbaar is een item te realiseren zijn team, opdrachtgever en producer het snel met elkaar eens: dit moeten we doen!
Praktisch is dit niet altijd orde van de dag: de opdrachtgever heeft doorgaans meer te doen dan alleen ‘die website’. Daarnaast moeten sommige oplossingen zich bewijzen, er moet data opgebouwd worden.
Continue technische doorontwikkeling
Voor steeds meer klanten doet Van Ons meer dan projecten. Ondanks dat we doorgaans ‘slechts’ technisch partner zijn – niet eindverantwoordelijk voor creativiteit – zijn we bij veel meer opdrachtgevers structureel betrokken: variërend één dag per maand tot drie dagen per week.
Per maand vinden één of meer sprints plaats waarin één of meer applicaties (sites, shops, koppelingen, apps, whatever) doorontwikkeld worden. Elke nieuwe sprint start met afbakening van de te (door)ontwikkelen onderdelen. Deze lijst moet gevuld blijven met de relevantste activiteiten. Hiervoor is de online producer verantwoordelijk.
Leuk én relevant is om hier externe professionals bij te betrekken.