Wat kost een website? En wat is het verschil tussen een website van 2.500 en 25.000 euro?

Wat kost een website? Snuffelend en offerte-aanvragend in website-land kom je van alles tegen: “Ik krijg offertes van 2.500 en van 25.000. Hoe kan het verschil zo groot zijn? En wat is het verschil tussen wat je geleverd krijgt?”. Geen paniek: hier ALLE scenario’s – investering én wat je mag verwachten – staan hier uitgewerkt! Zonder te vervallen in ‘Het hangt er vanaf’ hier EINDELIJK antwoord op de vraag: “Wat kost een website?”!

Wat kost een website? Onder andere de volgende vragen krijg ik vaak gesteld. Pik er één of meer uit voor het antwoord!

Komt ‘ie!

Disclaimer: Intentie van dit artikel is NIET een preek voor eigen parochie. Daarom noem ik niet mijn bureau-naam in dit artikel. Insteek is om helder en concreet inzicht te geven in welke verwachting bij welk budget hoort. Hierover praten maakt en houdt de markt gezond. Ik kijk enorm uit naar de reacties op dit artikel!

Waarom verwacht de ene partij 250 uur nodig te hebben om jou te helpen en de ander 50? Dat kan niet anders dan een interpretatieverschil zijn. Interpretatie van jouw briefing. Dan is óf de briefing niet scherp genoeg – want breed te interpreteren – óf de ontvanger niet of onvoldoende capabel ‘m te vertalen naar een oplossing.

Lees ook: De Perfecte Briefing Schrijf je Zó!

Eén op één een briefing naar een oplossing doorvertalen heb ik overigens zelden zien gebeuren in ruim 10 jaar bureauwerk. Een goede briefing stem je ALTIJD samen met elkaar af!

Waarin zit het verschil als je zeer uiteenlopende voorstellen krijgt naar aanleiding van jouw initiële vraag?

  • Optie één is een verschil in uurprijs. Uurtarieven tussen bureaus verschillen echter niet enorm. Het verschil in uurtarief verklaart in ieder geval geen factor 10 in totale geoffreerde prijs.
  • Optie twee; het bureau beseft niet hoeveel aandacht en liefde nodig is om jouw gewenste resultaat te behalen. Een bureau ‘trapt ergens in’ in dat geval, ze weet niet goed waar ze aan begint. Check vooraf goed of het bedrijf kritisch en kundig genoeg is om jou te bedienen.

Als je het maken van een website uitbesteedt, dan is dat om één van deze twee redenen:

  1. je hebt zelf niet de capaciteit – pure mankracht – voor het project;
  2. je hebt zelf niet (alle) expertise in huis om het project tot een succes te maken. Je leunt dus op externe expertise.

Het klinkt als een open deur maar knoop ‘m in je oren: leun je op externe expertise, verzeker jezelf er dan van dat je met experts werkt. Vraag naar bewijs van soortgelijke casussen en check de referenties!

“Ga niet af op een naam van een expert of bureau maar ga af op de resultaten die ze hebben laten zien in de praktijk.” – Richard van Laar, Sr. Online project manager & product owner

2.500 vs 25.000: een website ‘installeren’ vs. een ’turn-key marketing machine’.

Stel jezelf de vraag: wil ik iemand die mij helpt aan een platform waarop ik met enkele muisklikken kunt publiceren op mijn eigen domeinnaam – puur een tool? Of is mijn behoefte anders – namelijk: mijn visie vertalen naar een platform dat nieuwe klanten aantrekt – terwijl ik zelf nog weinig ervaring hebt met hoe marketing en sales via het internet werkt?

Bij optie één – puur op zoek naar een tool – kan het prima zijn puur een CMS – content management systeem – te laten installeren op jouw domeinnaam. Jij kan vanaf dan publiceren.

Is de behoefte anders – namelijk: jouw visie vertalen in een platform dat nieuwe klanten aantrekt – terwijl zelf weinig ervaring hebt met hoe marketing en sales via het internet werkt? Dan ben je op zoek naar een bureau dat kritische vragen stelt. Jou in een helder proces helpt een turn-key marketing machine te bouwen!

Jouw briefing of vraag is een startpunt, maar niet meer dan dat. Je wilt samen jouw business doorlichten, ambitie delen, doelen stellen en online propositie bepalen.

Dit is een ander proces dan pure installatie van een tool.

Dit is het verschil tussen een website van 1.000 tot 2.500 en een website vanaf tienduizend euro.

De website van 1.000 tot 2.500 euro

Voor alles is een doelgroep. Er is niks mis met een website van 1.000 tot 2.500 euro. Er is een grote markt aan aanbieders én een grote markt afnemers.

Dit mag je verwachten:

  1. Installatie van het CMS op een webhosting-pakket, te bereiken via jouw domeinnaam;
  2. Installatie van een Thema / vormgevings-template;
  3. Dit wat aanpassen naar jouw huisstijl.

Misschien nog een uurtje uitleg over hoe je zelf een stukje publiceert in het gekozen CMS en klaar is je website!

Kan een aanpak zijn. Sterker nog: verdiep je zelf in een CMS – zoals WordPress – en je bent binnen een paar dagen zelf up-and-running.

Punt is: om vervolgens je platform in te zetten als motor voor marketing en sales van je organisatie ben je een flink aantal stappen verder.

Kanttekening: Voor puur een online visitekaartje kán het overigens prima zijn. Van zo’n platform mag je echter geen noemenswaardige marketing- en sales-waarde verwachten. 

Door naar de website vanaf – zeg – tienduizend euro. Wat heb je nodig? En wat mag je daarvan verwachten?

De Turn-Key Marketing Machine … 

  • … ontstaat vanuit kritische vragen!
  • … ademt jouw visie;
  • … is zeer gebruiksvriendelijk voor de communicatie-medewerker / marketeer zelf;
  • … bevat een goede homepage;
  • … biedt alle handvatten om gemakkelijk goed te optimaliseren voor zoekmachines en sociale kanalen;
  • … is SNEL;
  • … bevat heldere duidelijke Call-to-Actions;
  • … bevat één of meer landingspagina’s;
  • … biedt podium aan steengoede content.

Q: Hoe groot is de kans dat ik ‘per ongeluk’ voor een website t.w.v. 10.000 euro of meer ontvang bij een aanbieder voor 1.000 tot 2.500? 

A: Minder dan 1%. En je komt er pas gaandeweg achter, niet na één of twee gesprekken. Dat zijn de jongens – of meisjes – die we meteen een stage of baan aanbieden waarin ze meer leren, meer zelfvertrouwen krijgen en nóg beter worden. Het zijn de mensen die bij mooie bureaus aan klant-projecten werken :-)!

Een goede site begint met kritische vragen, niet met een WordPress-installatie.

[bctt tweet=”Een goede site begint met kritische vragen, niet met een WordPress-installatie.” username=”delans”]

In het artikel over de digitale marketing funnel leer je dat je nodig hebt:

  • … een plek om te bloggen. Je koopt immers niet van iemand omdat hij het product heeft, maar omdat je gelooft in de visie van de aanbieder;
  • … pagina’s – om tijdloze steengoede en indexeerbare content kwijt te kunnen;
  • … een format voor landingspagina’s – je wilt immers die bezoeker converteren naar leads.

Meer over welke rol jouw digitale platform moet spelen in marketing lees je in dit stuk over de digitale marketing funnel.

Je hebt een platform nodig dat de benodigde waarmee je van een vreemdeling een bezoeker kan maken – bijvoorbeeld door te bloggen – en van een bezoeker een lead kan maken; iemand die contact met jou opneemt.

VIDEO: Hoe maak je van een VREEMDELING een KOPER? Zie het in dit VLOG:

Q: Zo’n ’turn-key marketing machine’, hoe komt die tot stand?

Het proces van een nieuwe website ziet er meestal ongeveer als volgt uit:

  • kennismaking (focus op: wederzijds kritische vragen en bewijsvoering);
  • inhoudelijke sessie over structuur en features;
  • oplevering functioneel ontwerp – alle functionaliteit en pagina’s uitgewerkt, de indeling is 100% duidelijk. Zowel voor desktop als op mobiel;
  • vormgegeven – het functioneel ontwerp wordt aangekleed met jouw eigen stijl;
  • realisatie – de ontwerpen worden gebouwd tot levende pagina’s die op alle devices vlekkeloos werken;
  • inrichting van meet-tools en een gebruikerstraining maken dat jij aan de slag kan. Content kan je zelf schrijven. Vaak is het echter prettig en raadzaam iemand te betrekken die hier bekwaam in is!
  • met elkaar doorontwikkelen (optioneel maar raadzaam. De euro’s die je na de eerste versie in je site stopt renderen snéller dan de investering in de initiële versie. Alles is immers meer meetbaar. Je gaat opschalen wat goed werkt).

Als het om een bestaande site gaat, let dan extra op de volgende zaken:

  1. Het is zaak te zorgen dat alle opgebouwde waarde in zoekmachines slim meegenomen wordt naar de nieuwe site. Verandert de nieuwe site in structuur ten opzichte van de oude – die kans is groot – dan is dit een extra secure klus.
  2. Op andere sites zijn (mogelijk, ik hoop het) links naar jouw site geplaatst – dit kan je checken met een backlink-checker. Als je een nieuwe pagina maakt die één of meer oude pagina’s vervangt én een nieuwe URL krijgt, dan is het belangrijk dat de nieuwe pagina aansluiten bij de behoefte van de zoeker. Met een redirect vertel je de zoekmachine welke nieuwe pagina getoond moet worden bij het opvragen van een oude pagina. Zorg dat de nieuwe pagina dezelfde vraag beantwoordt als de oude.

Q: Wat kost een website die een ’turn-key marketing machine’ is?

  • Per onderdeel uit het hierboven geschreven proces een indicatie!
    • Strategie bepalen en inhoudelijk structuur vastleggen: twee mensen zijn hier samen ongeveer één of anderhalve dag mee bezig. Diepgrondig onderzoek doen naar je huidige website? Tel er een paar dagen bij op. – 16 tot 24 uur (een veelvoud als je gebruikerstesten en markt-onderzoek wil doen, maar die laat ik buiten beschouwing. Vaak ook niet nodig in deze prijscategorie).
    • Functioneel ontwerp: voor een recht-toe-recht aan website kost dit niet meer dan twee dagen. Wordt het complexer verhaal, dan kan dit oplopen tot een aantal dagen. De output geeft duidelijkheid over indeling op mobiel, tablet en desktop – 8 tot 40 uur.
    • Feedback verwerken: 4 – 8 uur.
    • Concept ontwerp: eerste richting in een halve tot hele dag. 4 tot 8 uur
    • Ontwerp: Tevreden over het concept? Dan kan het uitgewerkt worden. Beperk je je tot blog en normale pagina’s, dan kan dat in een dag of twee drie. Komen er landingspagina’s en een uitgebreide homepage bij, dan kan je hier gemakkelijk 2 à 3 weken aan kwijt zijn. – 16 – 120 uur
    • Bouw: vier tot vijf dagen heb je minimaal nodig om alles goed te configureren, checken en een basis te bouwen. Ook als je alleen met een template werkt in plaats van met maatwerk ontwerp heb je dit minimaal aan tijd nodig. Dit kan oplopen tot 4 – 5 weken. Meer vind ik voor een eerste versie meestal niet raadzaam. – 32 tot 240 uur
    • Implementatie / live zetten: inclusief training van het CMS en basis zoekmachine-schrijven is dit ongeveer een dag: 8 uur
    • Redirects: werk je met een nieuwe site? Dan is dit niet aan de orde. Bestaande site? Ga secuur te werk, dit kan je anders je zorgvuldig opgebouwde indexering in zoekmachines kosten! 0 – 24 uur
    • Content: in een dag kom je met een communicatie-professional tot een basic strategie plus content-kalender. Daarna kan het schrijven beginnen. Doe je dit zelf of besteed je het uit? Tekst voor je website plus twee à drie eerste blog-artikelen schrijven? Reken op een aantal dagen werk. Desgewenst kan je een fotograaf of videobedrijf inschakelen. – 8 tot 40 uur voor contentstrategie en -productie.

    Minimaal ben je een uur of 100 verder en om het echt goed te doen – met wat toeters en bellen – gemakkelijk vanaf 250.

    Dat tegen een tarief tussen 75 (onderkant markt, zeker als het niet om een freelancer maar om een bureau gaat) en 125 euro.

    Zo kom je uit op een bedrag tussen 10.000 en 25.000 euro.

    Voor beide bedragen kan je een goed resultaat neerzetten.

    Belangrijk om in acht te nemen:

    • Met “voor een dubbeltje op de eerste rang” heeft niemand ooit duurzaam resultaat geboekt. Digitaal draait om duurzaam.
    • Ben kritisch op het bureau, ga nooit over één nacht ijs. Vraag altijd om relevant bewijs. Voordat je definitief akkoord geeft: bel één of meer referenties-klanten (ben reëel: als je niet serieus voornemens bent met het bureau te werken, is het bureau er niet happig op je in contact te brengen. Het is voor hun klant immers een investering in tijd en aandacht om jou te woord te staan).
    • Een groot deel van onze klanten – grofweg 60% – komt bij ons omdat ze ontevreden bij een ander bureau weggegaan zijn. Geen ramp, maar vaak heeft een overgang naar een nieuw bureau voeten in de aarde. Bedenk vooraf of je jezelf lang ziet samenwerken met het bureau dat je kiest!

    Tip: Vraag voordat je tekent hoe een bureau waarborgt dat je niet te afhankelijk wordt van het bureau wanneer je klant wordt. 

Oké, vertel nog even wat ik mag verwachten voor mijn investering!

    • Wat je mag verwachten voor zowel 100 als 250 bureau-uren? Een turn-key marketing-machine en uitleg over hoe deze functioneel werkt. In het ene geval completer dan de ander. Eentje die in ieder geval jouw visie vertaalt naar een scherp online verhaal.
    • Wat je mag verwachten voor 2.500? Je treft óf een onervaren bureau waarmee je samen de eerste stappen zet: leuk voor hen (je betaalt leergeld, met wederzijds goedkeuren is dat prima). Spreek wél goed verwachtingen naar elkaar uit. Ook mogelijk is een website waaraan niet een traject met kritische vragen en strategische plus oplossingsgericht nadenken is voorafgegaan. Het CMS is geïnstalleerd en een aangeschaft thema geconfigureerd. Dat laatste kan overigens prima zijn wat je nodig hebt als je zelf strategie en verhaal al helemaal scherp hebt. Je hebt dan echter zelf een veel grotere tijdsinvestering én veel meer kennis en gevoel met de materie nodig.

    Let op: een groot bedrag uitgeven is geen garantie voor een goed resultaat. Gebruik deze checklist als handvatten bij het selecteren van een bureau om lang mee samen te werken.

Q: Ik heb mijn ‘turn-key marketing machine’, wat is de volgende stap?

Niet altijd houdt het bureau vinger aan de pols. Of omdat het bureau niet zo werkt, óf omdat de klant dit niet wilt.

Mijn visie? Je gaat pas leren over je website, bezoekers en leads als de website online staat!

Daarvóór bouw je voornamelijk op aannames, inspiratie en ervaring (best practices die je tegengekomen bent, of die aangedragen zijn door de specialisten waarmee je werkt). Pas wanneer jouw platform online staat ga je leren.

‘Mijn’ klanten blijven vaak plakken: bijvoorbeeld maandelijks of eens per kwartaal worden verbeteringen en nieuwe functionaliteiten ontwikkeld en live-gezet. Altijd gevoed en geïnspireerd door resultaat van wat NU online staat. Alle geleerde lessen vertaal je naar eigen nieuwe content en functionaliteit.

Projecten waarin maandelijks een dag of meer wordt doorontwikkeld halen aanzienlijk betere resultaten dan de klanten waarvoor we een project opleveren en vervolgens betrokkenheid verliezen.

Met dat wat niet werkt stop je. Dat wat wél werkt schaal je op. Simple as that!

De belangrijkste tip: investeer niet in één keer je volle budget in realisatie van een website. Bewaar een klein deel van je budget voor optimalisatie ná live-gang. Bij een gedegen aanpak zul je zien dat de website transformeert van kostenpost naar meetbare marketingmachine. Het liefst ook één die schaalbaar is.

Q: Kan ik voor 2.500 óók een goede website krijgen?

Het antwoord is: JA. Natuurlijk. Maar dan óf puur een visitekaartje óf wanneer jij ZELF veel kan doen. Bijvoorbeeld: ik heb in BasvanderLans.nl ongeveer 1.500 euro geïnvesteerd aan out-of-pocket kosten, maar wél 1.000 plus uur aan schrijven, verbeteren, optimaliseren.

Stelling: voor een website die meer is dan een visitekaartje ben je minimaal 100 uren media-professional kwijt. Kan je dingen écht goed zelf, dan kan je een deel van die uren zelf doen waardoor je ook voor 2.500 euro een goede site kan hebben.

[bctt tweet=”Voor een goede website die meer is dan een visitekaartje ben je minimaal 100 uren media-professional kwijt. ” username=”delans”]

Dus tot slot: de conclusie!

Wat is het verschil tussen een website van 2.500 en 25.000 euro? Zo helder mogelijk heb ik een algemeen antwoord op de vraag uiteen gezet.

Het is het verschil tussen een Content Management Systeem plus template laten installeren enerzijds en anderzijds een turn-key marketing machine ontwerpen en bouwen naar aanleiding van kritische vragen!

Ik hoop dat ik je het meest bevredigende antwoord ooit heb gegeven op de vraag “Wat kost een website?”!

  1. Vragen over wat een website mag kosten spelen overal. En antwoorden zijn vaak vaag. Ik ben benieuwd naar JOUW mening als marketeer, communicatie-specialist, collega-bureau of ondernemer:Ben je het eens met de geschetste scenario’s? 
  2. Wat mag een goede website kosten? 
  3. Welke aanvullingen heb je op bovenstaand verhaal?

Ik kijk ongelooflijk uit naar jouw reactie!

Tot slot: Was dit waardevol voor jou?

Dit artikel is onderdeel van het binnenkort te verschijnen MKB Handboek voor Digitale Slagkracht.

Het Handboek wordt geschreven door Bas van der Lans en Robert van Eekhout. Samen richtten zij in 2006 succesvol digitaal productiehuis Van Ons op. Ruim 10 jaar bureau-ervaring is vertaald naar 100 pagina’s met praktische handvatten. Doelgroep is de MKB’er met één miljoen tot 25 miljoen omzet. Expert-bijdragen maken het boek compleet.

Resultaat? Een praktische totaalaanpak voor slimme doorvertaling van jouw succesvolle offline business naar digitaal.

Schrijf je HIER in als je ‘m als eerste wilt ontvangen! Like Van Ons op Facebook en ontvang een aanzienlijke korting op de hard-copy versie.

Plaats een reactie