De toekomst van Gay Pride Apps!

Gay Prides zijn de mooiste grote events die een stad kan hebben. Daar kan geen Koningsdag tegenop, sorry! Tot voor kort waren Gay Prides ook de events met de saaiste Apps. Dat is sinds 2016 echter niet meer nodig. Samen met Amsterdam Gay Pride ontwikkelde we de nuttigste en gaafste Gay Pride App ter wereld: EuroPride 2016. Met deze app konden 500.000 bezoekers stemmen op de 80 boten in de Canal Parade!

Na het maken van de EuroPride App zijn we uitgenodigd te presenteren op de InterPride conferentie in Montpellier.

Op de InterPride conferentie waren 200 Gay Pride Organisatoren aanwezig. Ruim een derde bezochten de workshop over de EuroPride Gay Pride App die ik gaf met Ruben Nederpel, Marketing Manager Amsterdam Gay Pride.

  1. Eerst zette we uiteen hoe de State of Pride Apps tot op heden is – wat is gedaan in andere landen?
  2. Daarna de case study Gay Pride App EuroPride 2016 – hoe hebben we kleine simpele interacties ingezet om een verhaal te vertellen en bezoekers te betrekken?
  3. Vervolgens de toekomst van Gay Pride Apps – een Q&A met Ruben en 75 workshop-deelnemers.

“A Pride is so much more than a party.”
– key learning Bas van der Lans

Met deze case hebben we de standaard voor Gay Pride Apps samen hoger gelegd. Met trots het verhaal, onze learnings en de visie op Gay Pride Apps vanaf vandaag!

Lees ook mijn Pride DJ Guide, over DJ’en op Pride Amsterdam, vanuit mijn alter-ego DJ de NachtArchitect

State of Pride Apps 2016

Ter lering en vermaak heb ik een aantal Pride Apps gedownload en bekeken.

Deze en andere gepubliceerde Gay Pride Apps bevatte doorgaans:

  • Tourist Information – dit zijn doorgaans ook sponsoren van Prides
  • Calendar – het programma; handig om ‘m ook offline te hebben
  • House rules – ter bevoordering van veiligheid, fair enough
  • News 
  • Links to Hotels / Taxi / … – eventueel met een paar % meedelen in gemaakte winst. 

Vraag die oprijst is: waarom een App?

Enige reden waarin ik mij kan vinden is: ‘omdat de informatie dan ook offline beschikbaar is’. Echter: als dat de enige waarde voor de bezoeker is, is dat mogelijk te weinig om te motiveren de Gay Pride App te downloaden.

Mijn les uit andere projecten: als je niet per sé een app nodig hebt, vermijd ‘m dan. Een app (laten) downloaden vereist een grote effort. Kan je met een mobiele website af? Doe dat!

Bij de Gay Pride App voor EuroPride 2016 zijn we een forse stap verder gegaan. 

Centrale vraag daarbij moet volgens mij zijn: wat doe je als Pride Organisatie om relevant te zijn voor je bezoeker? Hoe kan je je bezoekers daar vervolgens bij betrekken?

Case: EuroPride 2016 App

De Amsterdamse Gay Pride in 2016 was de EuroPride: de bijzonderste Pride van Europa. Voor het eerst had de Nederlandse Gay Pride een App: de EuroPride 2016 App. Deze ontwikkelde Van Ons samen met Amsterdam Gay Pride.

Doel? De beste Gay Pride App ooit bouwen. En dat is gelukt. Vraag vanuit Amsterdam Gay Pride:

“Kan je een Gay Pride App maken waarmee alle 500.000 bezoekers kunnen stemmen op de 80 boten? Eentje die het ook doet als mobiel internet even niet meewerkt?” – Ruben Nederpel, Event Manager Amsterdam Gay Pride

De Nederlandse Pride is sowieso een bijzondere Pride. Wij zijn praktisch de enige Pride met een parade die op het water plaatsvindt; de Canal Parade.

Elke pride heeft een Parade, en elke deelnemer aan een Gay Pride Parade heeft een verhaal dat gedeeld moet worden.

Vraag achter de gestelde vraag is: hoe betrekken we onze 500.000 bezoekers bij onze Parade en zorgen we dat onze boodschappen aankomen?

Zo zijn we inderdaad tot een Gay Pride App gekomen met daarin:

  1. Informatie over alle deelnemende boten – al in aanloop naar de Canal Parade kon je door de boten swipen. Ook maakten we hier de boot-volgorde bekend, hier kon je de boten op sorteren.
  2. De mogelijkheid te stemmen – tijdens de Canal Parade swipete je door alle boten in volgorde van langsvaren. Op elke boot kon je stemmen: 1 t/m 5 hartjes per boot.
  3. Offline beschikbaar – zelfs het stemmen. Even geen verbinding? Als deze hersteld was – bijvoorbeeld op de hotelkamer – werden in één keer alle niet-verzonden stemmen verzonden!
  4. Notificatie bij start Pride – een testje: op de eerste boot lagen enkele iBeacons. Stond je langs de kant, en voer de eerste boot langs, dan ontving een test-groep gebruikers de notificatie “Veel plezier bij de Canal Parade, je kan vanaf NU stemmen!”
Bas met Cornald Maas en Lucien Spee
Directeur Amsterdam Gay Pride Lucien Spee en TV presentator Cornald Maas met de EuroPride 2016 App.

Deze app is gerealiseerd in enkele weken voor de pride en met succes ingezet tijdens de honderden evenementen tijdens EuroPride én als stem-mechanisme tijdens het hoogtepunt van de Amsterdam Gay Pride: de Canal Parade.

Stuurinformatie verzamelen met de EuroPride App en iBeacons

iBeacon Heatmap Amsterdam Gay Pride
iBeacon Heatmap Amsterdam Gay Pride

Met een netwerk van iBeacons door de gehele stad kon continu gemonitord worden wat drukke plekken zijn.

In 2016 is data enkel gebruikt als studie-informatie.

Op basis van locatie-bepaling van iBeacons kunnen notificaties gestuurd worden. Om veiligheid te verhogen of voor marketingdoeleinden; op beide vlakken zijn mogelijkheden legio!

Future of the Gay Pride App

De verbeteringen in de EuroPride App ten opzichte van de huidige State of Pride Apps zijn interessant, maar Apps gaan de komende jaar een veel grotere rol spelen voor Gay Pride bezoekers en organisatoren.

  • Notificaties op basis van locatiebepaling – via iBeacons (zie de iBeacon Heatmap hierboven).
  • Veiligheid verhogen I – door drukte te meten en notificaties te sturen om bezoekers beter te verspreiden over verschillende gebieden.
  • Veiligheid verhogen II – laat gebruikers verdacht gedrag melden via de App of contact opnemen met politie.
  • Succes van evenementen vergroten – door getarget bezoekers te sturen naar gerichtte evenementen. Tooling om succes te sturen maakt dat je makkelijker sponsoren en partners kan overtuigen samen te werken.

Ik geloof dat een Gay Pride App gebruikers uiteindelijk geld moet opleveren in plaats van kosten. Door marketingwaarde voor sponsoren / partners te creëeren en procesverbeteringen te faciliteren.

Met liefde bouwen we de komende jaren verschillende Gay Pride Apps waardoor we toewerken naar een situatie waarin elke Pride én Pride bezoeker profiteert van een App die bijdraagt aan veiligheid, een gave ervaring en een kloppende begroting!

“Simpele interacties als sleutel tot succes.” – over de EuroPride 2016 App

Bas van der Lans. Foto: Bob BronshoffInmiddels worden AGP en ik namens Van Ons gevraagd door Prides over de gehele wereld om mee te denken over en bouwen aan betere Pride Apps voor Gay Prides over de gehele wereld. Techniek voor een betere wereld; niets liever dan dat!

Wil je ontdekken welke principes uit bovenstaande case jij kan toepassen om digitaal succesvol in te zetten? Ik denk graag met je mee!

[gravityform id=”3″ title=”false” description=”true” ajax=”true”]

Plaats een reactie