Verhoog Conversie door Effectief Landingspagina Ontwerp

Geen bezoeker mag weglekken anders dan via jouw call-to-action. Hou die bezoeker met die Call-to-Action ook ALTIJD op jouw pagina. En de BONUS: als iemand je call-to-action succesvol doorgelopen heeft, verbluf dan nog even met een effectieve bedankt-pagina en nieuwe call-to-action. Je hebt immers een Joiner of Creator te pakken. In dit artikel bespreek ik vuistregels en must haves voor de Perfecte Landingspagina. Gevolgd door inspirerende voorbeelden!

Verhoog Conversie door Effectieve Landingspagina-ontwerp.
Welkom in de wereld van landingspagina’s. Waar verkeer zilver is en conversies goud!

  • Landingspagina: “Een specifieke pagina waar een bezoeker op komt nadat deze op een banner of een zoekmachine-resultaat heeft geklikt. Vaak met een specifieke aanbieding/actie of content.”
  • Perspectief SEO: Leuk hoor – een artikel dat 100 of 1.000 bezoekers oplevert – maar als ze niet converteren dan is het niet veel waard.
  • Perspectief SEA: Leuk hoor – 10, 100 of 1.000 clicks in AdWords inkopen – maar als ze niets opleveren dan is het zonde geld.

Wat is de rol van een Landingspagina?

Ik maak vaak gebruik van deze marketing funnel zoals samengevat door Hubspot. Dit is ‘m:
Marketing Funnel
Gekeken naar deze funnel – houvast voor bijna alles op gebied van online marketing – is de rol van de landingspagina’s als volgt:

  1. Vertaalt Visitor naar een Lead.
  2. Vertaalt Lead naar een Customer.

Lees ook: de Marketing Funnel.

Q: Is het de moeite waard om te investeren in de Perfecte Landingspagina?

A: Ja dus. Als je landingspagina niet perfect is, is elke euro die je investeert in verkeer naar je website(s) zonde geld.
Mijn visie op landingspagina’s is eenvoudig:

“Elke pagina op je website moet een landingspagina zijn. Is het geen landingspagina, dan kan ‘ie weg.” – Bas van der Lans

Alles is een Landingspagina.

  1. Ook een kennisbank-artikel is een landingspagina.
  2. Ook een productpagina is een landingspagina.
  3. Zelfs een bedankt-pagina is een landingspagina.
  4. Gooi alle pagina’s die je geen landingspagina zijn weg.

En nee: ik betrap mijzelf er af en toe op dat ik dit nog niet altijd 100% goed doe.
Waarom? Omdat dit tijd kost om écht goed te doen.
Wat ik dan doe? Of ik overweeg de pagina weg te gooien (en dan een verwijzing te maken naar een vervangende pagina) óf ik plan in dat ik de pagina herschrijf :-).
Aanpak SEO: Mijn volgorde is als volgt: ik schrijf een artikel. Zie ik dat ‘ie aanslaat in Google Analytics? Dan verbouw ik ‘m stap voor stap naar een Perfecte Landingspagina.
Aanpak SEA: Doe geen compromissen. Hou geen rekening met SEO. Elke compromis die je op SEA-pagina’s doet voor bijvoorbeeld SEO kosten je geld / keiharde cash.

De Anatomie van een Perfecte Landingspagina

De beste landingspagina’s zijn simpel en spreken de juiste doelgroep aan. Breng jouw landingspagina’s naar een volgend niveau met deze 10 vuistregels voor het maken van perfecte landingspagina’s. Deze handleiding helpt je bij het juist gebruik maken van kleur, indeling, koppen en teksten. Doel: de perfecte landingspagina maken.

Copy

  1. Heldere koppen zijn essentieel! Start je pagina met een heldere propositie. Welk probleem los je op? Een goed artikel over steengoede koppen vind ik deze: Hoe Zo schrijf je een goede online kop”.
  2. Geen spelfouten! Je hebt maar één kans. Vaak is het je eerste kans. Je vraagt iemand doorgaans om met je in zee te gaan. Een domme spelfout doet vertrouwen in één keer teniet.
  3. Jij bent niet de superheld – dat is jouw klant. Dus niet ‘Kijk wat wij allemaal gedaan hebben’ maar ‘Klopt het dat jij hier en hier wel eens tegenaan loopt?’

Call-to-Actions

  1. Gebruik een sterke Call-to-Action. Niet ‘klik hier’ maar ‘Nu solliciteren’!
  2. Knoppen & Call-to-Actions moeten opvallen! Niet platte tekst-links maar één grote knop die opvallender is dan alle andere elementen op de pagina.

Indeling en Content

  1. Hou belangrijke informatie (ook) boven de vouw. De eerste opslag – dat wat boven de lijn staat – moet al genoeg in zich hebben om de bezoeker te boeien. Kies bewust wat je ‘boven de vouw’ zet!
  2. Maak gebruik van Social Proof. Dat kunnen reviews zijn, maar ook een bekend persoon (het liefst een mensen) of bekend merk dat jouw dienst of product aanbeveelt. Of een teller met aantal likes / shares op sociale platformen (als dit indrukwekkende cijfers zijn).
  3. Zorg dat de afbeeldingen en video’s passen bij de copy. Zo niet, dan verwarren ze je bezoeker. Geen relevante afbeeldingen? Laat ze dan weg! Zie ook het voorbeeld van Lightspeed verderop bij Inspirerende Voorbeelden. Je waant je bijna in de winkel!
  4. Always Be TestingZorg dat je wat je online zet test. Maak alle acties op de pagina inzichtelijk met Google Tag Manager!

Kleurgebruik op jouw landingspagina

De beste kleur om jouw bezoeker te verleiden hangt af van het type site. De juiste kleuren kunnen conversie verhogen, bezoekers vervelen of zelfs wegjagen. Maak keuzes juist en zet de juiste toon door middel van kleur om je bezoeker tot conversie te verleiden!

Voorbeelden van Inspirerende Landingspagina’s

Mijn notitieboekje puilt uit van inspirerende landingspagina-voorbeelden. Hier een greep uit mijn notitieboekje. Deze pagina zal ik regelmatig aanvullen met aansprekende voorbeelden.
Disclaimer I: Wij hebben NIET ál deze cases gemaakt. Het zijn voorbeelden die ik tegenkom. 
Disclaimer II: Als het goed is worden AL deze pagina’s regelmatig geüpdate in het kader van Always Be Testing. Je zult ze dus niet snel in EXACT deze vorm terugvinden op het web. 
Oké, komen ze!
Lightspeed – Lightspeed maakt rijke informatieve pagina zonder top-menu. Alle acties leiden naar een informatie-aanvraag.

Ziggo – creatief gebruik gemaakt van pricing tabellen!
Landingspagina Ziggo
Wauw wat slim. Als de boodschap moest zijn: “kijk niet alleen naar de prijs maar juist naar wat je verwacht nodig te hebben” dan is hier prachtig vorm aan gegeven.
Change.org – bescherm tijgers, ook dit is een landingspagina!

  • Een schoolvoorbeeld van hoe een niet-commerciële pagina wél een steengoede landingspagina is. Ondanks dat tekenen van de petitie gesloten is, kan alsnog gedeeld worden op Facebook.
  • Veel dingen zijn goed gedaan: nauwelijks links om weg te leggen. Relevant beeldmateriaal, Social proof door middel van de progressie-balk.

Recruitz.io – perfecte executie van visie “Elke pagina is een landingspagina”.

  • Alle clicks – zoals demo’s of cases – openen in een pop-up. Er is voldoende bewijsvoering zónder dat de bezoeker weg gaat van de pagina.
  • Schoolvoorbeeld van hoe een corporate site van een start-up eruit moet zien in 2017. Alles klopt. Van heldere propositie, tot bewijsvoering, tot lead-capture (je ruilt gegevens voor een kijkje in de keuken. Dat voelt eerlijk).

Salesforce Whitepaper – bij het eerste vakje staat al begeleidend schrijven, je wordt op natuurlijke wijze in het invulproces getrokken.
Landingspagina Salesforce
E-sites – een webbouwclub uit het zuiden van het land. Deze kwam ik onlangs tegen; wauw, wat een rijke pagina. Ik had zelf de pagina minder links gegeven (bijvoorbeeld niet naar de artikelen) en een slimmere Call-to-Action gekozen, bijvoorbeeld een formulier. Mail of telefoonnummer is moelijk(er) meetbaar én – ik schrijf dit artikel in de avond – ik verwacht dat de telefoon niet opgenomen wordt. Juist ook in de nacht zou ik het telefoonnummer verbergen en een formulier weergeven.

Maar: complimenten voor deze extreem rijke pagina!

Hogere Conversie door Effectief Landingspagina Ontwerp, tot slot!

Alles is een Landingspagina

  1. Ook een kennisbank-artikel is een landingspagina.
  2. Ook een productpagina is een landingspagina.
  3. Zelfs een bedankt-pagina is een landingspagina.
  4. Gooi alle pagina’s die je geen landingspagina zijn weg.

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen inspireren en je één of meer inzichten opgedaan hebt om jouw pagina’s te verbeteren.
Inspiratie voor dit artikel: Lift Conversions Through Effective Landing Page Design
Lees ook: overzicht van meer dan 101 Conversie Optimalisatie Tips!

Plaats een reactie